Зелената енергия навлиза все повече в автомобилния бранш. През следващите по-малко от две години на пазара ще излязат повече електрически модели, отколкото за предишните двайсет. Нека видим най-вълнуващите от тях.

Aspark Owl - 2021
Японската компания Aspark обещава цяла гама от електрически хиперавтомобили. Първият от тях, Owl, е вече готов за пазара и дори мина тестове за типово одобрение в Европа. Разполага с 1984 конски сили от четири електромотора, уникална според инженерите система за векторно разпределение на въртящия момент, и батерия с изненадващо скромния капацитет от 64 киловатчаса. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за под 2 секунди, поне според компанията, а цената е 3.2 милиона долара.

Audi e-tron GT - на пазара
Германците предложиха своя вариант на Porsche Taycan още миналия месец и вече приемат поръчки за него. "Обикновеният" GT има 476 коня максимална мощност, а RS версията - 589 коня, които при определени условия могат да достигнат и 646 коня. И двете могат да се зареждат бързо до 150 киловата, пише Аutomedia.

Audi Q4 e-tron - 2022
Както недвусмислено подсказва името, Q4 ще се намести на пазара между Q3 и Q5, и ще предложи дизайн, повече напомнящ на купе. Но главната разлика между него и другите Q-та в гамата е, че ще е само с електрическо задвижване - на вездесъщата МЕВ платформа на Volkwagen.

BMW i4 - август 2021
Баварците вече показаха официално своя нов i-модел на годишната си отчетна конференция тази седмица. За разлика от i3 и i8, тази кола не търси футуристичен, открояващ се дизайн, а вместо това изглежда почти като копие на новата Серия 4. Показателите: 530 конски сили, 80-киловатчасова батерия от ново поколение, и зареждане при 150 киловата, което означава възстановяване на 80% от обхвата само за 35 минути. Пазарният дебют ще е през второто полугодие на 2021.

Bollinger B1 - 2022
Този базиран в Мичиган стартъп показа двата си модела - SUV и пикап - още през 2019 с идеята да ги пусне на пазара през 2020, но прецени, че не си струва да го прави в разгара на пандемията.
Кросоувърът B1 ще струва около 125 000 долара и в замяна ще дава 620 конски сили, 4.5 секунди от 0 до 100 км/ч и 120-киловатова батерия, осигуряваща над 320 км пробег. Освен това има цели 38 см пътен просвет.

Bollinger B2 - 2022
Пикапът е сходен като задвижване със SUV-модела, но има и доста хитри добавки: заключващи се диференциали, предна и задна врата, хидропневматично окачване, и способност да кара дървени трупи с дължина до 5.5 метра.

Byton M-Byte - 2021
Китайската компания показа концептите M-Byte и K-Byte - съответно кросоувър и седан - миналия януари в Лас Вегас. Това са най-обещаващите от цяла армада китайски електромобили, които ще се появят в близките две години, и едни от малкото, които ще се помъчат да се продават глобално, а не само на вътрешния пазар. M-Byte вече приема поръчки на някои европейски пазари. Базовата версия има 72-киловатчасова батерия, задно предаване и 272 конски сили. Върховата е с 4х4 и 410 коня.

Cadillac Lyriq - 2022
Дългогодишният символ на американския лукс доста отстъпи в последните години, но сега се кани да навакса с няколко електрически модела. Първият от тях ще е Lyriq, с избор между задно и 4х4 задвижване. Детайлите още не са потвърдени, но се говори за 100-киловатчасова батерия. Онова, което знаем със сигурност, е, че колата ще има 33-инчов екран на мултимедията. С инч повече от цветния телевизор, с който израснахме.

Canoo Van - 2021
Построен на същата платформа като пикапа на Canoo, но работата по този ван започна доста по-рано и той ще е достъпен още тази година, с 300 коня мощност и около 400 км обхват с едно зареждане. Компанията планира да го предлага и на абонаментен принцип.

Cadillac Celestiq - 2023
Това ще е бъдещият четириместен електрически хечбек на марката, обявен първоначално за 2025, но по всяка вероятност ще бъде изтеглен доста по-рано заради промяната в Белия дом и очакваните големи стимули за електромобили. От Cadillac обещават отделни стъклени панели на покрива, всеки от които може да се затъмнява електронно. Цената ще клони към 100 000 долара.

Canoo Pickup Truck - 2023
Canoo е стартъп от Калифорния, зад който обаче стоят германци, включително Улрих Кранц, бивш водещ мениджър в BMW. Преди две седмици компанията представи този много любопитно изглеждащ пикап, с 600 коня мощност, 320 километра пробег и множество хитрости в услуга на работещи хора. Поръчки ще се приемат от това лято, но доставките се очакват чак през 2023.

BMW iX - 2022
Eлектрическият флагман на BMW, произлязъл от прословутия концепт iNext. През миналата седмица компанията най-сетне обяви и показателите за двете му бъдещи версии. BMW iX xDrive50 ще има по един електромотор на всяка ос с обща мощност над 500 конски сили, ускорение от 0 до 100 км/ч за под 5 секунди, и пробег с едно зреждане над 600 км. Батерията е 100 киловатчаса. По-евтината iX xDrive40 ще има 70-киловатчасова батерия, 300 коня с мощност и около 400 км пробег с едно зареждане. По-скъпата версия може да се зарежда при 200 киловата. Продажбите започват в началото на идната година.

Chevrolet ЕV Pickup - 2023
От General Motors дълго време окачествяваха идеята за електрически пикап като абсурдна, но после видяха накъде отиват нещата и набързо обявиха плановете за собствен такъв, базиран на Silverado. Новата електрическа платформа позволява да се монтира до 200-киловатчасова батерия, която ще се зарежда при 200 квт.

Faraday Future FF91 - 2023
Още преди пет години тази кола бе показана като "ужаса на Tesla". Но оттогава Faraday Future мина през скандали, подмени на борда и банкрут на оригиналния инвеститор. Сега най-после има изгледи FF91 да се появи на пазара. Двата задно разположени електромотора дават 1050 конски сили, ускорението до 100 км/ч е само за 2.4 секунди. Батерията, с капацитет 130 квтч, е разработена в партньорство с LG Chem.

Ford F-150 Electric - 2021
Eлектрифицирането на най-продаваната кола в Америка за последните пет десетилетия несъмнено предизвиква любопитство. Още повече, че за разлика от Chevrolet, във Ford ще са готови още тази година. Точните технически данни още не са известни, но компанията показа как пикапът тегли вагони с натоварени бензинови F-150, с тегло почти 453 тона.

Genesis Essentia - 2023
Опитът на Hyundai да изкачи дъщерната си марка по върховете на премиум сегмента получава допълнителен тласък напоследък. Понеже корейците инвестираха над 90 милиона долара в хърватския производител на електрически хиперколи Rimac, очакваме Essentia да ползва доста технологии оттам.

GMC Hummer - 2021
Някога символ на лакомите бензинови чудовища, сега Hummer възкръсва като електрически SUV и пикап. Ще се предлага с 1, 2 или 3 електромотора, и с максимална мощност 1000 конски сили. И потресаващите 15 592 Нютонметра максимален въртящ момент - не е грешка, петнайсет хиляди! Панелите на покрива ще могат да се демонтират, освен това колата ще има завиващи задни колела. Върховият модел ще струва 112 595 долара

Hyundai Ioniq 5 - 2021
Преди две години това бе само футуристичен концепт, но сега корейците са готови със серийния електромобил, който при това е запазил доста от чаровния дизайн на прототипа. Построен е на новата E-GMP плаформа, която ще сподели с поне още 23 електрифицирани модела на Hyundai и Kia до 2025 година. От компанията твърдят, че батерията ще може да се зареди от 5 до 80% за нищо и никаквите 18 минути.

Jeep Wrangler Magneto EV - 2022
Това ще е електрическа версия на добрия стар Wrangler, с раздатъчна кутия и само един електромотор. Серийната кола ще е готова в края на тази или, по-вероятно, началото на следващата година.

Kia EV6 - 2021
Ако всичко е наред, ще имаме възможност да тестваме първата Kia от новата електрическа вълна още този октомври. Тя е близък родственик на Hyundai Ioniq 5 като архитектура, и вероятно ще разполага с 215 конски сили мощност и към 500 км пробег с едно зареждане. Но за момента това са само предположения.

Lagonda All-Terrain - 2023
Aston Martin възкреси името Lagonda за новата си дъщерна марка, която ще прави само електрически автомобили. Бъдещият кросоувър ще ползва платформата на Aston Martin DBX. Детайли още няма, освен едно подмятане от вече бившия главен изпълнителен директор, че колата ще минава до 480 км с едно зареждане.

Lexus EV SUV - 2022
Toyota дълго се противеше на електрическата вълна, но след като най-накрая отстъпи, се зае с характерната японска енергичност да навакса изоставането. Lexus вече разполага със свое електрическо задвижване, наречено Direct 4, и показа работещ прототип още миналата година. Детайлите за бъдещата серийна кола още са оскъдни, но вероятно тя ще е сходна по размери на кросоувъра NX