Ако някога почувствате, че животът ви е лишен от смисъл, спомнете си за човека, чиято работа е да монтира мигачи в автомобилите на BMW. Тази и още хиляди подобни шегички изразяват дълбокото негодувание на онези шофьори, които все пак ползват мигачите си, срещу онези, които смятат това за подронващо личното им достойнство.

Защо обаче толкова много хора пренебрегват това логично средство за повишаване на безопасността? Българският закон за движение по пътищата е достатъчно ясен: "Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклоняване встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство..." (ЗДвП, чл. 26).

Но дори да се абстрахираме от закона, здравият разум би трябвало да ви подскаже, че мигачът приятно намалява риска някой зад вас да се забие в колата ви, когато изведнъж решите да завиете или да намалите. Защо тогава бихте го пропуснали? Психолозите от години проучват този въпрос и всъщност са обособили 10 типа хора, които не желаят да подават мигач. А ние добавяме към тях и 11-и - сами ще видите защо.

Местният

Проучвания на Мичиганския транспортен институт показват, че хората са значително по-малко склонни да подават мигач, когато карат в позната среда, в квартала си или по маршрут, който повтарят често.
Значително спада честотата на подадените мигачи и по спокойните пътища без много трафик. Ако няма никой наоколо, за какво да давам мигач, казват си тези шофьори. Правилният отговор е - заради онзи, когото може би в момента не виждам.

Завиващият надясно

В главите на много хора завоят надясно не е точно завой - горе-долу както да пъхнеш петачка на стриптизьорка не е точно изневяра. Едно проучване във Франция наскоро показа, че 93% от шофьорите сигнализират винаги при ляв завой, но едва 71% - при десен.

Мързеливият

В края на краищата включването на мигача изисква да преместите пръст на разстояние от цели няколко сантиметра. Не стига, че по цял ден работите и после имате да ремонтирате банята вкъщи. И въобще тежкият физически труд трябва да се избягва при възможност. 23% от запитаните защо не подават мигач си признават, че ги е домързяло.

Разсеяният

Някои хора намират включването и особено изключването на мигача за твърде сложно - всъщност цели 17%, ако се вярва на допитване на щатската Response Insurance. Повечето от тях се боят да не го забравят включен, и за по-сигурно не го ползват. Независимо, че от петнайсетина години колите се правят така, че мигачите да се изключват сами.

Мислителят

Той не е склонен да спазва правилата сляпо, а само когато му се виждат разумни. Примерно не вижда нужда да подава мигач, когато се престроява вдясно. Ако го прави вляво, е съвестен.

Гордият

Това е човекът, който не позволява други да му диктуват как да живее. Откъде-накъде е длъжен да споделя с вас намерението си да се престрои или да завие? 11% от неподаващите сигнал обясняват, че не виждат смисъл да го правят.

Заетият

Той би подавал мигач, разбира се, даже всеки път. Обаче ръцете му са заети - с телефона, с цигарата, с чашката кафе. В тази група има и много дами, които към цитирания списък прибавят огледалце и червило. Цели 42% от неподаващите мигач обясняват, че просто нямат време да го правят.

Пенсионерът

Той просто е забравил. В момента се опитва да се сети закъде изобщо беше тръгнал преди малко, така че не го разсейвайте с вашите мигачи. 17% от неподаващите мигач при престрояване се оправдават, че са забравили.

Начинаещият

Дланите му са потни от ужас, че ако пусне волана, незабавно ще се случи някакво страшно бедствие. А ако отклони поглед дори за секунда към лостчето на мигача, може да изпусне някой жизненоважен знак.

Пилотът от Формула 1

Цели 7 на сто от американските шофьори, запитани защо не подават сигнал при смяна на лентата, отговарят: защото така е по-вълнуващо. Впрочем такива има предостатъчно и в България - пилоти с Skoda Octavia или, още по-често, с... (виж следващата снимка).

Шофьорът на BMW

С риск да ви шокираме, всъщност сме виждали "баварци" с включен мигач. Но може да са били дегизирани фенове на Mercedes. Митът за паяжините в мигачите на BMW е толкова популярен по цял свят, че все трябва да е стъпил върху някаква реална основа.

Източник: automedia