Всеки ще ви каже, че сезонът, който най-сериозно съкращава живота на автомобила, е зимата. Но истината е, че екстремните температури са еднакво вредни и в двете крайности. Студовете са лоши за двигателя например, но и жегите могат да навредят сериозно на множество компоненти в автомобила - от лаковото покритие до електрическата система. Със спазването на няколко прости, и даже очевидни съвета обаче можете да намалите значително щетите.

1. Паркирайте на сянка

Това е най-очевидният съвет - и все пак доста хора съзнателно не го спазват, предпочитайки да оставят автомобила на слънце, но да съкратят собственото си ходене пеш след това.

Разбира се, всеки преценява сам за себе си. Но излагането на колата на юлското слънце никак не е добро за нея. Само след час на припек температурата в салона може да достигне 60 градуса. А някои части от корпуса могат да се нагреят и до 90 градуса по Целзий - колкото котлона на печката на трета степен, и достатъчно да пържите яйца върху тях.

Все пак имайте наум, че паркирането в сянката на дървета също крие опасности. Първо, от "подаръци" от птички или лепкави семена, които бързо трябва да се отстраняват, защото увреждат боята. И второ, при рязко излязъл вятър - типично за сезона - върху колата ви могат да паднат клони и дори цялото дърво.

2. Използвайте сенници

Най-обикновените фолирани отражателни сенници, които се продават за по 5-10 лева по бензиностанциите, всъщност вършат добра работа и понижават осезаемо температурата в огрян от слънце автомобил. Можете да ги сложите и вътре (по-сигурно), и отвън. Освен това можете да използвате повече от един - не само за предното стъкло, но и за задното.

3. Отражателно покривало

У нас автомобилните покривала бяха изключително популярни през 70-те и 80-те години, и след това модата им отмина - може би защото са твърде лесни за кражба. Но през лятото едно съвременно покривало с отражателно покритие ще направи чудеса за защитата на боята и гумените уплътнения от прах и слънце. По-скъпите са с мембани и "дишат", а някои дори ще намалят щетите при градушка.

4. Редовно почиствайте салона

Прахът и мърсотията по таблото и другите повърхности предизвикват не само появата на неприятни миризми, но и на неотстраними петна. Ако решите да се справите със задачата сами, купете си препарати, специално предвидени за автомобили. Домашните почистващи препарати са твърде агресивни за материалите по таблото.

5. Не пестете от автомивка

Честото миене на автомобила помага да се отстранят късчетата битум, летящи от асфалта, и останките от насекоми. В противен случай минералите в тях под влияние на високата температура ще влязат в химическа реакция с боята и ще доведат до неравномерни промени в света й. Насекомите при разлагането си също отделят киселини, които вредят на лаковото покритие.
И тук важи правилото: само препарати за автомобили. Домакинските могат да са фатални за боята. Внимавайте да не миете твърде нагорещен автомобил със студена вода - това води не само до увреждания по боята, но и до пукнати стъкла.

6. Използвайте вакса

Много от автокозметичните средства, предлагани в наши дни, имат съмнителен ефект и са по-скоро начин производителите да се възползват от загрижеността на клиентите за автомобила им.
С добрите вакси обаче не е така: използвайте ги поне два пъти годишно, защото те бранят боята не само от замърсявания, но и от слънчевите лъчи. С тях колата се цапа забележимо по-бавно.

7. Тонирани стъкла

Не сме съвсем единодушни по този въпрос. Често затъмняването на стъклата се прави със случайно подбрани материали и без особено умение, и тогава резултатът е трагичен.
Но ако се използва модерно фолио и се постави качествено, то може забележимо да намали ултравиолетовите лъчи, достигащи до салона, и съответно температурата вътре. Избягвайте обаче онези със затъмняване над 75%, дори за задните стъкла. Те влошават видимостта на пътуващите зад вас.

8. Внимавайте за пукнатини по стъклото

Предното стъкло е подложено на непрекъснат обстрел с камъчета, насекоми и други подобни. Появата на микроскопични и не толкова микроскопични пукнатини е неизбежна. Важното е, щом забележите нещо подобно, да се погрижите за запълването й - прави се на много места и не е особено скъпо. Ако пукнатината се остави без внимание, от температурните разлики тя бързо ще се разшири до степен да се наложи смяна на цялото стъкло.
При силно нагорещено купе не пускате веднага климатика на пълна мощност да духа към стъклото.

9. Внимавайте какво оставяте вътре

Споменахме 60-те градуса, до които се нагорещява салонът само за час на слънце. Оставянето на деца, кучета, котки и други живи същества в колата е много опасно. Но и хранителни продукти не бива да се подлагат на подобно нещо - дори опакованите храни биха се развалили само за няколко часа.

Същото важи за запалки, електроника, дезодоронти и други флакони под налягане.
Пластмасовите бутилки в горещината отделят бисфенол. Стъклените могат и да гръмнат. И едните, и другите могат да се превърнат в лупи и да предизвикат пожар. И особено внимавайте за дъвки - те могат изцяло да се разтопят, да се разтекат и да съсипят ключове, документи и каквото друго сте оставили редом с тях.
Това, което виждате на снимката, е особено актуален проблем: експлодирал течен дезинфектант за ръце.

10. Проверявайте нивото на работните течности

В горещото време и водата за чистачките, и антифризът намаляват по-бързо. Дори и за нивото на маслото е нужно повече внимание през лятото.
Въздушните филтри също трябва да се наглеждат - в топлото и прашно лято те се задръстват много по-бързо.

11. Проверявайте гумите

Каучукът в състава им - независимо дали естествен, или синтетичен - не обича слънчевите лъчи. Те и високата температура могат да доведат до разслояване на гумите. Могат също да повишат налягането в тях и даже да предизвикат пръсването на гумата в движение. Имайте предвид, че през лятото гумите се помпат обичайно с около 0.2 атмосфери по-малко, отколкото през зимата.

12. Почиствайте под капака

Там непрекъснато се трупат всевъзможни боклуци - листа, пух и какво ли не още, което обикновено изсъхва до лесно възпламенима маса. Освен това тези боклуци могат да проникнат в радиатора или вентилатора, и да влошат работата им. Често водят и до неприятни миризми в салона. Най-добре е периодично - примерно веднъж седмично - да разчиствате под капака, съветват от automedia.