Завъртате ключа и в отговор се чува сумтене, шум и хрущене. Най-вероятно стартерът е „сдал багажа". Какво да направите в този случай, обясняват автомобилни експерти.
Защо стартерът не върти?
Има много причини за подобна повреда, но не всички от тях са пряко свързани със стартера. И все пак някои от тях излизат на преден план.
- Липса на контакт между четките и комутатора на електромотора. Това обикновено се случва поради силно замърсяване с прах и мръсотия вътре в устройството. Което от своя страна може да бъде или следствие от естествено износване (стартерът е на много години) или резултат от дефект.
- Повреда на електромотора. Типични ситуации: прекъсване или късо съединение на намотките.
- Неизправности на релето. Обикновено това се случва поради прекъсване на намотките на релето.
- Електрически проблем със стартера. Окисляване, изгаряне или физическо счупване на проводници, изгаряне на предпазител, просто разхлабена клема на акумулатора - всичко това води до проблеми със стартирането.
Стартерът върти, но двигателят не стартира
Класика в жанра. И тук трябва да обърнете внимание как точно върти стартерът. Ако звукът от въртенето на маховика е нормален, но двигателят просто не иска да запали, стартерът определено не е виновен. Но когато по време на процеса на въртене на коляновия вал в кабината достигат нетипични звуци, това е причина да бъдете предпазливи.
Счупеният стартер може да предизвика характерно хрущене, хриптене или съскащ звук. Не е лесно да се опише с думи цялата възможна гама от звуци, но дори и най-малко опитният шофьор може ясно да разпознае, че нещо не е наред. На какво друго, освен стартера, трябва да се обърне внимание.
- система за захранване (гориво и въздух);
- система за запалване;
- система за управление на двигателя и електричество.
Стартерът не върти, когато е горещ
Отделен подвид неизправност на „стартера“, характеризираща се с проблеми, особено когато двигателят е горещ. Двигателят няма нищо общо в случая, но работата е в нагряването на компонентите в двигателния отсек. При висока степен на износване на частите и повишени температури, разликата в двойките на триене на стартера се увеличава.
Особено често се засяга главината на ротора, разположена на задния капак. Когато хлабината достигне критично ниво, когато роторът се нагрее (и разшири метала), той докосва магнитите вътре в корпуса - възниква късо съединение и стартерът не работи. Веднага след като температурата падне (и празнините отново се увеличат), минималната празнина се появява отново и стартерът се завърта.
При някои модели втулката на ротора се сменя отделно. Но ако износването е достигнало такива стойности, разумно е да смените целия агрегат.
Какво да направите, ако стартерът не се върти?
Изброените точки до голяма степен ще бъдат решения на проблемите, описани по-горе.
- Проверете заряда на акумулатора. Колкото и пресилено да звучи, първо трябва да се уверите, че батерията работи. Често се случва всички устройства да работят правилно, но няма достатъчно ток за стартиране.
- Проверете бушоните. Обикновено „плюсът“ отива директно към стартера, но все още има захранващи предпазители, вградени в проводника. Също така, в зависимост от конкретната верига, обикновен предпазител за нисък ток може да присъства във веригата на ключа за запалване.
- Проверете захранващите проводници. Особено ако наскоро е била извършена някаква работа в двигателното отделение. Трябва да се обърне внимание на клемите на акумулатора, както и на проводниците, идващи към стартера.
- Слушайте, докато се опитвате да запалите двигателя. Ако стартерът издаде характерно щракване, когато завъртите ключа, за да стартирате, но след това нищо не се случи, много вероятно е соленоидното реле да е дефектно.
- Докоснете стартера с тежък ключ или друг метален предмет (основното е да не късате проводниците). Това често помага при лош контакт между четките и комутатора.
Как да стартирате автомобила, ако стартерът не върти?
С годините този въпрос става все по-малко актуален. Не можете да запалите кола с автоматична скоростна кутия (каквато и да е) с бутане. Но класическият метод за прекъсване на контакта при модерна капризна кола с изобилие от електроника може да не работи. Въпреки това, тези два метода все още си струва да се имат предвид, пише automedia.
- С бутане. Шофьорът сяда зад волана, включва запалването, предавката (втора или трета) и натиска съединителя. А помощниците използват ръцете и краката си, за да ускорят колата до максималната възможна скорост. След което съединителят се освобождава и, ако ситуацията е благоприятна, двигателят започва да работи.
- Прекъсване на стартера. Преминава се неутрална предавка (или режим „P“ на автоматик), запалването се включва, след което два контакта на стартера се блокират с ключ или друг метален предмет. Първият е силовият „плюс“ на акумулатора, а вторият е шпилка с гайка, където минава тънка жица на „минуса“. Този метод няма да работи, ако повредата е вътре в самия стартер.
Как да разберете, че стартерът умира?
Основните характеристики на „заминаващия си“ стартер са следните.
- Шум или други необичайни звуци при стартиране на двигателя.
- Работа на празен ход, когато има звук от работещ стартер, но маховикът на двигателя не се върти.
- Редовно изгорели предпазители или миризма на кабели при стартиране.
- Ненавременно изключване на стартера след освобождаване на ключа от позиция „старт“.