Едно от нещата, на които автомобилните производители обръщат сериозно внимание, е външния вид на колите. Всяка компания се опитва да направи нещо уникално и необичайно, а сред козовете в тази посока е наличието на панорамен покрив. Това е едно от ефектните предложения за „красота“, което се използва от инженерите и дизайнерите. Но доколко е необходимо?

В миналото нямаше панорамни покриви, а в някои коли се предлагаше люк на тавана, наричан още шибидах. За да влиза въздух и вентилацията да стане по-добра. А и като допълнение в дизайна за красота, разбира се. С течение на времето шибидахът непрекъснато растеше и се стигна до прерастването в панорамен покрив. Който и сега е опция, която се предлага в някои от съвременните автомобили. Особено тази тенденция се наблюдава в премиум сегмента и присъства в концепциите с футуристичен дизайн за бъдещето.

Стандартното панорамно остъкляване е фиксирано и не може да се контролира. То безспорно дава друго усещане за външния вид на автомобила и позволява на пътниците да се насладят на гледки и като цяло създава уникална атмосфера в колата. В по-скъпите модели е възможно да се монтират панорамни люкове, които се отварят. По този начин се получава ефектът на кабриолет с вентилационна функция.

Ако панорамният покрив е стандартен, то колата първоначално е проектирана и изчислена за използването му. Инженерите са преценили безопасността на използването на материалите, потенциални аварии и здравината на конструкцията. Друга особеност е, че стъклото на панорамния покрив не се разпада на малки фрагменти при повреда.

Да се върнем на стария люк (шибидах) - още тогава имаше „за“ и „против“. Неодобрението беше най-вече заради опасения от протичане на вода при дъжд, но също така и страх от лесно проникване в купето при евентуална кражба. И за панорамния покрив на пръв поглед може да се мисли по подобен начин, но не трябва да се забравя факта, че технологиите и изработката вече са на съвсем друго ниво.

За разлика от изцяло подвижния покрив, каквито имат кабриолетите, панорамният не намалява пространството на автомобила, не влияе върху размера на задните седалки и обема на багажното отделение.

Сред недостатъците може да се посочи високата топлопроводимост на материала, което означава, че през зимата топлината ще напусне по-лесно кабината, а през лятото ще се задържа. Получава се и натрупване на влага върху стъклото. Но и това не е толкова голям проблем в днешно време при наличието на достатъчно мощни климатици.

Цената на самите автомобили с панорамен покрив е по-висока, а и когато се стигне до ремонт, неговата сложност и инвестициите са по-големи.
В крайна сметката, както при повечето подобни решения в автомобилите, има привърженици и противници. Всичко е въпрос на личен избор и финансови възможности.