Всяка година десетки хиляди хора загиват при пътнотранспортни произшествия по целия свят. Факт е, че съвременните автомобили са по-безопасни, отколкото тези от преди 20-30 години, но електрониката често е безсилна пред елементарните закони на физиката.

В инструкциите за работа с техните автомобили производителите посочват, че системите за безопасност помагат на шофьора, но той носи отговорност за случващото се. Експерти от Американския застрахователен институт за пътна безопасност (IIHS) проучиха статистиката за фатални инциденти и установиха, че вероятността за смърт е обратно пропорционална на размера на автомобила.

Например, докато в сегмента на пълноразмерните седани вероятността от смърт при злополука е 36 случая на всеки 10 милиарда изминати мили, то за пътниците на компактни автомобили тази цифра е два пъти по-висока - 78 на всеки 10 милиарда мили. Разликата между компактните кросоувъри и SUV с големи размери е още по-значителна - малките SUV са 4 пъти по-опасни от големите.

Като се вземат предвид различните сегменти като цяло, средната смъртност на 10 милиарда мили сред леките автомобили е 36, сред SUV - 19, а сред пикапите - 18 случая, пише Automedia.bg. Най-нисък процент е регистриран при минивановете - 15 смъртни случая на всеки 10 милиарда мили, но тук причините не са толкова в размера, колкото в начина на шофиране. Шофьорите на миниванове просто са склонни да ускоряват или пренебрегват правилата за движение в много по-малка степен.

Отчита се и още нещо – през 1980 г. са били отчетени 22,5 смъртни случаи на 100 000 човека, докато през 2019 г. този показател е бил 11 загинали на 100 000. А това означава само едно – автомобилите стават все по-сигурни, но в същото време няма как да се повлияе върху фактори като пренебрегването на правилата на движение, условията на пътя, състоянието на пътната настилка и лекомислието на водачите.