Есента е труден период както за шофьора, така и за неговия автомобила. Денонощието се скъсява, вали по-често, температурите падат и идват първите слани. В подобни условия много водачи правят някои дребни, поне на пръв поглед, грешки. Те обаче могат да станат причина за по-сериозни проблеми – както с безопасността по време на движение, така и с техническото състояние на превозното средство.

Отлагане на смяната на гуми
До каква температура могат да се карат летни гуми? Експертои обясняват, че много шофьори усещат скреж само в момента, в който разберат, че воланът е станал подозрително лек. На суха настилка дори и при спад температурите летните гуми спират по-добре. Но ситуацията се променя радикално, ако колата попадне на сняг или лед - на такава повърхност предимството на зимните гуми е очевидно. Ето защо, още при първата поява на слана, е по-добре гумите да бъдат сменени, а не да се чака първия първия снеговалеж или леден дъжд.

Шофиране като през лятото
Зимните гуми не са панацея. А покритието на пътя през есента е коварно. Сцеплението може да падне рязко не само поради първите ледени корички, но и поради хлъзгавата мокра зеленина на пътя. Затова се опитайте да избягвате внезапни ускорения и забавяния, както и да увеличите разстоянието до съседните автомобили.

Пренебрегване на акумулатора
Ако акумулаторът е нов, вероятно ще изкара зимата без проблеми. Ако е по-стар обаче и не е напълно зареден, нищо чудно, когато температурите паднат значително, той да откаже да завърги стартера. Затова и експерти припомнят най-простия начин за оценка на състоянието на акумулатора - измерете напрежението на клемите му няколко часа след като двигателят е спрял. То трябва да е 12,5-12,6 V.

Пренебрегване на чистачките и течността за миене на прозорците
Когато часовете на тъмнината се удължават пред очите ни, добрата гледка е по-важна от всякога. Следователно, още от началото на есента, има смисъл да започнете да наливате зимна течност за чистачките. Тя гарантирано ще се справи със сланата при нейната поява. Не бива също да се пропуска и проверката на чистачките, като смяната на перата е задължителна, ако те не отстраняват водана от стъклото.

Пренареждане на багажника
С пристигането на първите слани в багажника трябва да се появят стъргалка за лед и уред за почистване на снега. Дори да живеете в голям град, лопата също не е излишна. Експерти съветват в багажника да има едно старо зимно яке, което може да бъде много полезно, ако колата аварира извън града. Не бива да се забравя и зарядно за смартфон, защото в студеното време батерията се разрежда много по-бързо.

Пропускане загряването на скоростната кутия
Дори ако температурата е над нулата, основните агрегати на автомобила трябва да се загреят. След стартиране е достатъчно двигателят да работи на празен ход за няколко минути. Скоростната кутия (автоматичната) обаче не може да загрее през това време. Затова трябва да се потегля плавно и да не натоварва трансмисията през първите километри на движение. Експертите препоръчват максимална скорост от 40 км/ч и максимум 1500 об/мин.

Пренебрегване на охладителната система
Ако смяната на маслото не зависи от сезонността, а се извършва в съответствие с разпоредбите, тогава състоянието на охлаждащата течност трябва да се провери преди настъпването на студеното време. Сервизите разполагат с уред (хидрометър), който измерва плътността на антифриза. Освен това трябва да проверите изправността на основните елементи на охладителната система - радиатори, помпа, термостат. В топлия сезон може да не забележите, че клапанът на термостата на охладителната система на двигателя не се затваря плътно. Такава неизправност ще доведе до това, че през зимата двигателят няма да се загрее напълно. Следователно отоплителната система ще спре да действа, а това е пагубно за задвижващия агрегат.

Източник: automedia