"Взимаш книжка, а сега почваш да се учиш" - с този крилат лаф приключват уроците някои автоинструктори. И наистина, часовете в учебния автомобил рядко достигат за достигане на майсторство зад волана. Остава самообучението и овладяването на тънките моменти в движение.

И дори младите водачи да смятат, че знаят всичко нужно те често допускат дразнещи и вредни грешки.

Нека видим най-разпространените:

Правилното сядане

Навремето автоинструкторите отделяха по един час, за да обучат курсантите как трябва да седят в автомобила. Напоследък това е рядкост - и напразно, защото неправилно седналият шофьор е доста по-рисков.
Какво означава да седите правилно?
Първо, нагласете седалката така, че да имате добра видимост във всички посоки, но в същото време спокойно да достигате педалите, и то под удобен ъгъл - иначе краката ще ви заболят твърде бързо. При натискане на спирачката до долу коляното ви все още трябва да остава леко сгънато.
Ръцете трябва да лежат на волана в положение 9:15 - тоест в двете му най-странични точки. Лактите трябва да са сгънати. Много хора така нагласят седалката и волана, че карат с напълно изправени ръце. Това не само забавя реакциите им, но и носи по-висок риск от фрактури при сблъсък.
Гърбът ви трябва да е изправен, а не полегнал назад на почти 45 градуса, както обичат да карат някои.

Одобриха проект за забрана на продажбите на бензинови и дизелови коли

Телефон в салона

Писането и четенето на съобщения, докато карате, е идиотщина. Вероятно на всички се е случвало да го направят поне веднъж - но рискът, който носи, не си заслужава.
Разговорите с телефон на ухото също не са безобидни - всъщност те забавят скоростта на реакциите с 20-25%. Всеки съвременен смартфон има високоговорител - ползвайте поне него, ако нямате хендс-фрий.
Проблем е и хвърлянето на телефона където попадне в купето - и когато звънне, започва едно опипване и търсене, често при висока скорост. Дръжте телефона на място, където няма опасност да се хлъзне или изпадне

Коланите
Освен че може да ви навлече глоба, незакопчаният колан всъщност увеличава драстично риска от травми при катастрофа. И това важи не само за пътуващите отпред, а и за тези на задната седалка - ако не са пристегнати, дори при удар с умерена скорост те могат да полетят напред със сила от няколко тона. Когато шофьорът на таксито ви каже "може да не се закопчавате", той на практика ви подтиква да изложите живота си на безсмислен риск. Да, закопчаването на колана е досада. Но е полезна досада.

Водачи без книжки – не познават знак "Стоп", не могат да си прочетат акта

Престрояването
За начинаещите шофьори всяка маневра е сложна, а престрояването през няколко ленти преди кръстовище носи огромно напрежение. Разумно е да ги избягвате поне на първо време, докато посвикнете с автомобила и контролирането му се превърне в рутина. Навигацията също може да улесни живота на новаците, дори и да знаят къде отиват - тя примерно отрано може да подскаже къде да се престроите, за да не се налагат изнервящи маневри в последния момент.

Лявата лента
Отчаяният ни призив към всички, не само към начинаещите, е да избират разумно лентата за движение. Попадали сме дори на инструктори, които обясняват на курсантите си, че в града могат да карат, където поискат. Тези инструктори са дебили. Правилникът наистина не ви задължава изрично да се движите вдясно, както е извън града. Но здравият разум го подсказва.
Освен ако не се престроявате преди кръстовище, опитвайте да карате по възможност вдясно, и да не пречите на онези, които карат по-бързо от вас. Не се вживявайте като блюстители на реда, а оставете на Пътна полиция да следи кой с каква скорост кара. Много от злополуките в града идват от някой, който запушва лявата лента, и друг, който се мъчи на всяка цена да го изпревари, дори и отдясно, и после да му обясни какво мисли за него.

Ръчната спирачка
Нейната функция е да обезопасява автомобила, когато е паркиран (за частните случаи на пистата ще си поговорим друг път). Но все повече млади шофьори смятат, че ръчната спирачка е нещо ненужно. Някои даже са запомнили от подмятанията на инструктора, че тя може да "замръзне", да "клеяса", и какви ли не басни. В люта зима наистина има риск от замръзване при по-старите автомобили. Но при всички други обстоятелства ръчната ви е нужна. Оставянето на скорост невинаги е достатъчно, за да предотврати потегляне на паркирания автомобил.

Умора зад волана

Професионалните шофьори добре знаят, че единственият начин да се справят със сънливостта е да подремнат. Не помагат нито кафетата, нито отвореният прозорец, нито усилената музика.
Но новаците често се изкушават да опитат тези "способи", само и само да успеят да довършат по-рано пътуването си. Нерядко го довършват не по начина, по който са искали.
Затова винаги бъдете готови да направите половин час почивка, ако усетите клепачите да натежават. И по възможност избягвайте твърде дългите преходи. Рискът от катастрофа след 12 часа зад волана е цели 9 ПЪТИ по-висок, отколкото след 6 часа. Неслучайно тираджиите са задължени по закон да почиват на определени интервали.

Загряването на мотора

Надеждно, а и доста евтино: Как да предпазим колата си от ръжда

Някои млади шофьори може и да са чували, че през зимата моторът трябва първо да загрее, преди да се подлага на сериозни натоварвания. Но всъщност това важи за всички сезони. Не ви призоваваме да го правите на празен ход пред блока. Просто потеглете и известно време се движете бавно и спокойно, докато работната температура доближи оптималните градуси. Неслучайно са ви сложили индикатор за нея на таблото. Натискането на газта до дъно при все още студен двигател съкращава осезаемо живота на въпросния двигател.

Силната музика

Забравете за нея. Не само защото носещото се от прозорците ви "Води ме в някоя квартална кръчма" ще ви навлече незабавна неприязън от околните. И не само защото гръмката музика доказано влияе зле на концентрацията и бързината на реакциите.
Главната вреда от усилването на звука до максимум е, че ви пречи да чувате други звуци - примерно тревожни шумове от собствената ви кола, доближаването на други автомобили, или дори сирените на линейка или пожарна, пише Аутомедия. Учени от Станфордския университет впрочем доказаха, че различните стилове музика се отразяват по различен начин. Ако слушате хеви метъл или техно, концентрацията се влошава чувствително. Бароковата музика обаче - примерно Вивалди - всъщност я подобрява