Когато автомобилът започне да издава необичайни звуци по време на движение, това е знак за нещо нередно. Първата ни задача е да локализираме причината.

Най-лесно е да проверим дали шумът не идва от товар. За целта изпразваме изцяло жабката, всички отделения и багажника. Добре е да вземем още някого в колата, който да се концентрира само върху шумовете.

За да бъдат изключени всички звуци от пътя, най-добре е да намерим празен паркинг или тихо извънградско шосе. Добре е да отворим всички прозорци и да караме бавно. Така по-лесно ще установим от коя посока идва шумът.

Ако наблизо има стена, е добре да минем близо до нея. Тя отразява звуците, които ще чуем много по-добре. Ако шумът идва отвътре, помощ могат да окажат малки уплътнителни ленти или силиконов спрей.

Важно е да се установи при какви условия на движение възникват странните шумове. В началото ли се появява или при ускорение? В завои или дори само в покой, на светофара? Със сигурност не трябва да изпадаме в паника, защото шум може да бъде причинен от най-безобидни причини.

Често шумове възникват след дълъг престой на автомобила. Например хидравличните повдигачи на клапаните още не са смазани добре и от тях се чува чукане. Когато спирачките стържат след дълга пауза, не трябва да се притесняваме. В повечето случаи стърженето изчезва след няколко километра. Продължителното стържене обаче означава износени накладки или дискове.

Ако чуваме нещо като "мелене", бръмчене или дрънчене в завой, причината може да е дефектен лагер. В този случай трябва да ограничим щетите рано, защото ако лагерът заканти, автомобилът спира.

Ако дрънченето е от дясната страна, вероятно повреден е левият лагер, и обратно. Точна диагноза се постига, когато повдигнем колата и завъртим гумата с една ръка, а с другата държим носача. Ако усетим вибрации, причината е намерена.

Внимание се изисква, когато чуем странни звуци от окачването или двигателя. Счупена пружина се разпознава по чукането от областта на гумата. При по-внимателно вглеждане се вижда, че каросерията леко виси. При проблеми с амортисьорите зачестяват звуците от тропане.

Свиренето от моторния отсек най-често идва от стар алтернаторен ремък. Смяната му е задължителна, тъй като скъсването му може да доведе до щети по двигателя. Свирене може да дойде и от лагера на алтернатора. Дефектната водна помпа се познава по същия начин. Точната причина може да бъде установена в сервиз. С повреден алтернатор рискуваме да останем на пътя, а с дефектна водна помпа може да се стигне до пълна щета на двигателя.

При други шумове също се изискват действия, макар и не незабавни. При дрънчене от средата на колата вероятно ауспухът не е наред. Ако шумът се усилва при подаване на газ, в ауспуховата система има пробив.

Възможно е шумът под колата да е предизвикан от откачени гумички. Ако от кухите части под каросерията се чува тропане, причината може да е в откачен маркуч или кабел. Тях можем да закрепим с кабелни връзки и да ги изолираме от метала с пяна.
Най-важното е, че в никакъв случай не трябва да игнорираме какъвто и да е шум, за да си спестим по-високи разходи.