Между 6 и 8 месеца отнема чакането за доставка на нова кола от момента на нейното конфигуриране и сключване на сделката с търговеца до физическото й получаване от клиента.

Причината е глобалната криза с доставка на чипове, които се използват във всички електронни системи на новите модели. Тя започна в началото на годината и се дължи на множество затворени заводи в Азия заради дългите локдауни, повишеното търсене на телефони, таблети и лаптопи в света заради хоумофиса, онлайн обучението и др.

Проблемът се появява в момент на съживяване на сринатия от пандемията автомобилен пазар както в Европа, така и у нас. От началото на 2021 г. до края на август продадените леки и лекотоварни автомобили в България са 22 377, сочат данните на МВР, спрямо 15 206 за същия период на 2020 г.

Времето за чакане зависи от различни фактори като избрана марка, модел, складови наличности към момента и др. Затова не всички вносители са еднозначни в отговорите си. Факт е обаче, е ако преди кризата се чакаше повече основно за по-луксозни модели, при които индивидуалното конфигуриране по желание на клиента е имало основна роля за това, то сега се чака и за най-масовите модели по пътищата ни.

От кухнята

През изминалата седмица клиент на най-разпространената френска марка у нас качи снимка във фейсбук групата на бранда с най-масовия й градски модел пред столичен шоурум, с текст: "Струваше си 4 месеца чакане". В коментарите под снимката други членове на групата се оплакват, че са чакали по 5 месеца, а в момента записват поръчки за март-април 2022 г.

 В отговора на официалния вносител на френската и дъщерната й румънска марка до "Телеграф" се посочва, че моделите, които се предлагат на българския пазар, се произвеждат в 12 завода в Европа, Азия и Африка. Разликата само в срока на доставка на модел, който се произвежда в Румъния, и такъв, който се произвежда в Източна Азия, е 2 месеца.

Другият основен вносител на френски коли казва, че в настоящата ситуация предпочитат да предлагат предимно от наличните автомобили, като за целта се стараят да поддържат разнообразен склад.

Вносителите на популярна марка у нас, произвеждана в Чехия, пък са доста по-конкретни и признават, че доставят автомобили по поръчка до 150 работни дни. При това няма разлика в чакането в зависимост от модела и нивото му на оборудване, тоест дали автомобилът има повече електронни асистенти. Вносителите допълват, че имат отлив на клиенти заради кризата с чиповете и такива, които са сменили избора на марка, заради ограничените складови наличности и са отишли при други вносители с повече коли на склад.

Представителите на най-популярната германска марка у нас казват, че на централно ниво в концерна е създадена работната група, свързана с въпросите с полупроводниците, чиято цел е да сведе до минимум ефекта на недостига. От компанията планират до голяма степен да компенсират загубеното производство и да намалят големия брой натрупани поръчки. Планират се да бъдат добавени допълнителни производствени смени, когато е възможно.

В глобален аспект абсолютно всички компании страдат от недостига на чипове, което ще доведе до производството на 7 до 9 млн. автомобила по-малко, прогнозират аналитиците на компанията BCG.

През първото тримесечие на 2021 г. световната автомобилна промишленост е произвела 1,4 млн. по-малко коли, през второто тримесечие цифрата е била 2,4 млн. Очакванията на BCG са за производство на 3 до 5 млн. автомобила по-малко през следващите две тримесечия.

През първото полугодие най-големите губещи са Ford (-700 000 автомобила), Stellantis (почти 600 000 по-малко произведени коли), Renault-Nissan-Mitsubishi (-415 000) и др. Наскоро Toyota завя, че съкращава световното си производство с 40% през септември, като само това означава 300 000 по-малко произведени коли.

Очакват кризата да продължи до 2023 г.

Автомобилни гиганти като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, не очакват кризата с чиповете да бъде преодоляна скоро. Шефът на Mercedes-Benz Ола Келениус прогнозира, че проблемите могат да продължат до 2023 г. Volkswagen също споделя това мнение, а BMW предупреждава, че проблемите с полупроводниците могат да продължат, без да уточнява докога.