Новият стикер, който ще определя екологичната категория на автомобила, ще се слага при всеки нов технически преглед след 12 юли. В новия знак ще има чип! 

Каква информация ще съдържа той, кой ще можа да го чете? Как ще се ограничи до минимум въздействието на служителите на пункта за Годишен технически преглед?

Добавят чип към екостикерите на колите. Кога и откъде ще се издават?

Ето какво сподели по темата пред Dir.bg директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

От 12 юли с промените в наредбата за техническите прегледи при преминаване на всеки автомобил на преглед ще бъдат измервани емисиите, които отделя. На тази база ще бъде определяна и екологична група на конкретния автомобил.

"Екологичните групи са пет. Петата група включва електрически хибридни превозни средства, които не замърсяват околната среда. Останалите автомобили ще бъдат групирани от "Първа" до "Четвърта" в зависимост от датата на първа регистрация, екологичната норма определена от завода-производител и конкретните измервания, които ще се направят в момента на техническия преглед.

В Наредбата има посочени граници. Когато автомобилът влиза в тези граници, му се позволява да се движи. Ако автомобилът не влиза в нито една от определените групи, значи той е технически неизправен и не следва да бъде пуснат в движение, а трябва да бъдат върнат. Дава му се срок за отстраняване на повредите и после да се яви на нов периодичен преглед. Важна особеност е това, че може в талона да пише евро 5, примерно, и това да съответства на нормите, когато е произведен автомобилът, но след 5 години амортизация нормите на газовете може да се други", споделя той.

След 12 юли информацията от измерването на газовете ще се пази в пункта, а след 12 януари 2022-а тези стойности от измерването ще постъпват автоматично в системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и система ще казва дали автомобилът е технически изправен и на коя екогрупа съответства.

След ГТП, вече ще се слага чип, ще съдържа важна информация

"Така намесата на служител в пункта и съответна възможност за манипулиране на тези стойности ще се сведат до минимум. Между 12 юли и 12 януари отчитането на измервателните уреди ще става по сегашния ред, но от началото на 2022 година, когато ще започнем да следим в реално време нормите на газовете, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" ще определя дали колата е годна и технически добра, за да мине на преглед.

След 12 януари 2022 година стойностите от газовете и резултатите от измерването на спирачните усилия ще постъпват автоматично в системата ни и системата ще определя дали да продължи прегледа, дали да се издаде еко стикер и с каква група, или колата не е изрядна и прегледът се спира", допълва Рановски.

По думите му целта на екостикера с чипа е през него визуално да може се прави проверка коя екогрупа е колата. Иначе в чипа ще я има цялата информация от прегледа, данни за превозното средство, данни за собственика и данни за екологичната група. Чипът може да се чете и автоматично от дистанция от 20 метра.

Целта на всичко това е в дни на голямо замърсяване на въздуха в големите градове да се ограничава движението на коли под определена еконорма в определени части, за да се намали замърсяването.

"За момомента стикерите са предназначени за леки автомобили и товарни автомобили до 3 тона и половина. Останалите няма да получават екологична група, тъй като те не са толкова замърсяващи или влизането в централните части на градовете и в момента е ограничено. Камионите принципно не се движат в централните зони на градовете, където евентуално ще има забрана. Те имат определен ред за влизане - ден, час и място. Не влизат безразборно и не замърсяват толкова", допълва той.

А от догодина и спирачките ще се мерят от централната системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", като от 12 януари 2022 г. при измерване на спирачните усилия резултатите ще постъпват в информационната система на ИААА и софтуерът ще определя дали са в определените граници. Ако всичко е нормално, колата ще мине преглед. Ако има отклонения, системата ще спре прегледа автоматично.

"От година вече сме свели до минимум злоупотребите. Често се правеше номер с промяна на една цифра в егенето на собственика, така че да излезе име на човек, който си е платил данъка. Сега вече не може. От една година има връзка към системата на МВР и при грешно ЕГН, системата отчита нередност. И ако се пробва така три пъти, след третото грешно въвеждане системата блокира прегледа. Три грешни въвеждания в един пункт спират прегледа и автомобилът може да дойде на следващия ден. Дори и да отиде в друг пункт и да пробва пак, системата няма да му позволи. Досега се минаваше между капките, но вече няма възможност", твърди Бойко Рановски.