Българите карат най-старите коли в ЕС. 47,5% от автомобилите ни са над 20-годишни, показват данни на МВР към началото на месец март.

От страните от ЕС Румъния е най-близо до нас по заплати, но колите ни са около два пъти по-стари от тези в северната ни съседка, където само 22% от леките автомобили са на възраст над 20 години.

В България почти нови, на възраст до 5 години, са само 4,95% от колите. За сравнение, в Румъния техният дял е близо два пъти по-голям – 9,2%. У нас е малък и делът на автомобилите между 5 и 10 години – само 6,7%.

Огромна част от колите ни (40,8%) са между 10 и 20-годишни, но най-много са автомобилите над 20 години по родните пътища.

Това ни прави уникални, защото България е единствената държава от ЕС, в която най-старите коли имат и най-голям дял. А автопаркът ни е отражение на доходите на хората.

Най-близо до нас е Полша, където делът на леките коли над 20 години е 37,9%, показват данни на Европейската статистическа служба Евростат. Но и в Полша има доста повече нови автомобили отколкото у нас, като делът на тези до 5 години е 11,2%.

На трето място в ЕС по дял на най-старите коли е Естония с 31,5%. Там тези до 5 години са три пъти повече отколкото у нас и имат дял от 15%.

Най-много нови коли карат в Люксембург, където над половината от автопарка е на възраст до 5 години. В Люксембург дори няма данни за над 20-годишни автомобили на пътя. Второто място сред страните от ЕС си поделят Белгия и Дания, като и в двете страни близо 44% от колите са до 5-годишни. Четвъртото място е за Франция с дял от 34% на новите коли. Германия остава чак на пето място с 32,5% дял на автомобилите до 5 години.

Любимите марки на българина

Две германски марки са най-масови по българските пътища - "Фолксваген" и "Опел", като те водят и при ветераните. При 3,7 млн. регистрирани моторни превозни средства в България, към 1 март тази година "народните коли" са 458 874. От тях 88 509 са на възраст от 15 до 20 години, а над 20-годишни са 290 132. До 10-годишни са едва 32 000. А тези до 5 години имат дял от 6,2%.

При "Опел"-ите ситуацията е подобна – от общо 327 460, от 15 до 20 години са 75 500, а над 20-годишни – 200 975. До 10-годишни са към 15 600, пише "Труд".

Любопитен факт е, че третото място се държи от "Мерцедес" с 294 902 броя, като марката изпреварва с над 100 000 масовите "Рено" (189 100), "Форд" (189 075) и "Пежо" (189 030).