Заради финансовата криза Обединеното кралство се отказа от плановете си да забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили през 2030-та година. Може ли ходът на Лондон да разколебае и други държави в борбата с климатичните промени и как това ще се отрази на пазара на автомобили в Европа?

Решението на британското правителство да отложи с 5 години забраната определено изненада автомобилния сектор и стресна екологичните организации. Бившият американски вицепрезидент Ал Гор го нарече "шокиращо и разочароващо" и че не е това, което светът очаква от Обединеното кралство. Според него младите хора смятат, че това е предателство към тяхното поколение, тъй като ще развърже ръцете на по-бедни държави да не намаляват вредните емисии с необходимите бързи темпове и техният живот ще премине в мръсен въздух и климатични аномалии в следствие на глобалното затопляне.

Великобритания имаше амбицията да изпревари с пет години доскорошните си съюзници от Европейския съюз, забранявайки продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили през 2030-та година. Рекордното поскъпване на живота, обаче, я отказаха от този план. Сега тя обещава да ги забрани през 2035-а година, когато ще го направят и европейските държави.

Забраняват продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили

"Постигнахме много за последните десетина години. Съкратихме въглеродните емисии, увеличихме производството на енергия от възобновяеми източници, но трябва също така за възприемем прагматичен и пропорционален подход. В крайна сметка, няма да спасим планетата, ако банкрутираме британския народ", каза вътрешният министър Суела Браверман. 

Заради кризата продажбите на по-скъпите електрически автомобили намаляват, а се увеличават тези с бензин и дизел, които са на цени между 5 000 и 15 000 паунда. Също така и на колите втора ръка, чиито цени растат.

Свлачище на магистрала в Швеция! 4 коли и автобус паднаха в кратера
"Смятам, че поне засега, вие, консуматорите сте тези, които трябва да направят този избор, вместо правитеството да ви принуждава да го сторите. Защото цената продължава да е висока, особено за семействата, които страдат от финансовата криза. Малкият бизнес се притеснява как това ще го засегне, а освен това имаме още много път да извървим докато напълно изградим мрежа за зареждане на електрически коли в цялата страна. Трябва да подкрепим и нашата автомобилна промишленост, за да не бъдем зависими от тежко субсидиран внос на въглеродно интензивни стоки от страни като Китай, например. Така че, за да имаме повече време да се подготвим, днес обявявам, че ще забавим преминаването към електрически автомобили", заяви премиерът Риши Сунак, цитиран от "Нова".

Лондон обяви, че подходът му е съгласуван с редица европейски страни като Германия, Франция, Испания и Италия и хората ще могат да си купуват и карат бензинови и дизелови автомобили втора ръка и след 2035-та година. Властите в тях са осъзнали, че трябва да се даде повече време на гражданите да се подготвят за преминаване към електрически автомобили. Това означава, че собствениците им ще ги използват по-дълго и препродаването им в по-бедни държави като България ще се забави. Очакванията са и цените им да продължат да скачат.