Брюксел иска да намали пътния травматизъм до минимум, с пакет от мерки. Част от тази амбициозна реформа са нови правила за водачите над 70 години и тези с тежки заболявания.

Как се преиздава шофьорска книжка в ЕС?  

Предложението на Комисията е на всеки 5 години възрастните водачи в Европа да преминават през задължителни медицински прегледи. Въпреки, че тези шофьори причиняват най-малко пътни произшествия, те рядко и застават зад волана и затова е добре да се проверява доколко способни са да го правят. В повечето страни не се изискват медицинска проверка за годността за управление на МПС, след като валидността на шофьорската книжка е изтекла. Но за разлика от любителските категории, то при професионалните това съвсем не е така – обичайно шофьорската книжка е валидна до 5 години, а за новa се изисква медицински и психиатричен преглед.

Трябва ли да се взимат книжките на хора след 70 г.? Шофьор от Велико Търново дава решение

Как се преиздава шофьорска книжка в България?

Все пак у нас се изисква бележка от личния лекар, когато стане време за преиздаване на любителско свидетелство за управление на МПС. При професионалните книжки пък има цял ред задължителни прегледи при: офталмолог, УНГ специалист, невролог, ортопед и т.н.

Затягане на правилата предлага Европейската комисия, което ще се усети и от възрастните водачи, които ще трябва да покрият критерии подобни на тези изисквани от професионалните водачи, макар да шофират лек автомобил. Все пак това е само предложение, но ако бъде приет настоящият проектозакон, свидетелствата за управление на МПС в цяла Европа ще се издават за максимум 10, а над 70-годишна възраст ще трябва редовно да се доказва, след медицински прегледи, годността и физическата способност на водачите да бъдат зад волана. Ако медицинската проверка,  провеждана на всеки пет години, не потвърди, че шофьор над 70 години може да управлява безопасно автомобил, то той ще остава без книжка.

Може да успокоим водачите над 70 години, защото предложената от ЕК правна рамка ще даде възможност на местните парламенти сами да преценят дали прегледите да бъдат задължителни. Друга препоръчителна мярка са периодичните опреснителни курсове, което също да помогне за повишаване на пътната безопасност.

Ще остават ли без книжка шофьорите с тежки заболявания?

Ако възрастните шофьори ще трябва да отговарят на повече изисквания, за да имат валидно свидетелство за управление, то при влошено здравословно състояние няма да се прави компромис и книжката въобще няма да се подновява. А с това ще се губи и правото за управление на МПС. Пример за такива заболявания са: епилепсия, алкохолизъм, деменция, тежка форма на диабет и т.н.

Европейската комисия вече е съставила изчерпателен списък на медицинските критерии, които трябва да са покрити, за да не се отнеме възможността за шофиране. Цялостни прегледи да се извършват при заболявания на сърцето и кръвоносната система, с нужната медицинска документация. Заболявания на опорно-двигателната система, които могат да пречат на реалното управление на колата ще бъдат основателна причина да не се поднови шофьорската книжка, пишат от СБА. Относно зрението – над 0.5 диоптъра за очила и контактни лещи може да се окаже препятствие за правоспособността на водача.

Каква е голямата цел?

Намаляване на пътния травматизъм е основна задача за Брюксел, която трябва да бъде изпълнена до 2030 г. Конкретно – намаляване на смъртните случаи вследствие на пътни инциденти наполовина в следващите 7 години. Статистиката показва, че над 20 хил. са намерили смъртта си при настъпване на тежка автомобилна катастрофа. Още по-амбициозната цел на ЕК е до 2050 г. да се постигнат нула смъртни случаи – концепция замислена и разработвана през годините от Шведската автомобилна администрация още през 1995 г. Затова ще помогне както технологичния напредък в автомобилостроенето, с внедряването на все повече „умни“ технологии, които да увеличат сигурността, така и подобряването на пътната инфраструктура и нововъдения в планирането ѝ.