Един от най-разпространените срещу шофьорите митове за налягането в гумите е, че ако то е по-голямо от нормалното, разходът на гориво намалява. Според експерти, решението за по-силно напомпани гуми има своите плюсове, но минусите му са много повече.

Плюс №1. Напомпаните гуми намаляват разхода

Факт е, че ако наистина увеличите налягането, можете да спестите бензин, тъй като съпротивлението нараства. Ако налягането бъде увеличено до 2,5 бара, то се спестява 1,5% от горивото. Това означава разход не от 5,0 л/100 км, а от 4,925 л/100 км. При цена от 2 лв на литър (средно за България в момента) това е доста малко и едва ли си заслужава.

Впрочем, тези изчисления са направени при движение от 80 км/ч. На магистрала, където автомобилът се движи с около 130 км/ч, неговото аеродинамично съпротивление изяжда големия дял от горивото. Влиянието на налягането в гумите ще бъде приблизително наполовина, което означава, че шофьорът няма да усети разлика в разхода

Минус №1. Влошаване на управлението

Далеч по-добре е да се икономисва с разумно шофиране, още повече, че опитът за пестене на гориво с увеличение на налягането в гумите води до влошаване на управляемостта на превозното средство. Често се стига до влошаване на обратната връзка с волана, който се превръща в щурвал на лодка.

Ако сами си помпате гумите с собствен манометър, проверете неговата точност. Това може да стане, като сравните показанията му с тези на манометър в сервиз или на бензиностанция.

Плюс №2. Напомпаните гуми подобряват динамиката

Действително при по-високо налягане в гумите намалява тяхната деформация и това позволява на автомобила да се движи по-гладко. Субективно погледнато обаче, разликата в ускорението е в десети от секундата и няма как да бъде усетена от водача.

Минус №2. По-лошо сцепление с пътя

Лошото сцепление на гумите с пътната настилка може да накара водача да загуби контрол при висока скорост. Затова е най-добре да се изпълняват препоръките на производителя за налягането в гумите, като те са посочени или върху капака на резервоара за гориво, или върху B-колоната.

Плюс №3. Ресурсът на гумите се увеличава

С повишено налягане гумите придобиват повишена устойчивост на деформация и съответно са по-здрави. Следователно, при движение по неравен път, си струва да ги напомпате с 0,5 бар допълнително, но при завръщане на добър асфалт върнете старото им налягане.

Минус №3. Ресурсът на окачването намалява

В подобни случаи експлоатационният живот на частите на окачването е намален. В края на краищата прекалено напомпаните гуми са по-неефикасни при намаляване на ударите от неравностите по пътя. Машината ги усеща, а окачването поема голям товар и може да се счупи.

Още 3 важни минуса, които не трябва да се пренебрегват

Прекалено напомпаната гума може да се нагорещи и да се спука.

При стандартно налягане износването на гумата е равномерно, но при по-голямо тя се износва в средата и проходимостта на превозното средство се
влошава.

Напомпаните гуми не влияят по никакъв начин на управлението, но колата става по-твърда и съответно пътуването не е толкова удобно и комфортно, колкото сте свикнали.

Източник: automedia