Повечето шофьорите познават своите автомобили напълно, но има няколко незабележими, но полезни функции, чието предназначение е известно на малцина. Затова и тези устройства почти се се използват, въпреки че те са просто незаменими. Представяме опции, които масово не се използват от водачите на превозни средства.

Светлини за паркиране

Случва се колата да бъде оставена на слабо осветено място – някъде встрани от пътя или в тъмен двор. В този случай има опасност преминаващо превозно средство да удари паркирания автомобил. За да се избегне риска от катастрофа, е необходимо колата да се вижда. И за целта има габарити, които светят слабо от страната, която е най-близо до пътното платно. 

За да се активират тези светлини, трябва да спуснете или вдигнете лоста на мигача. Съответно габаритите ще се активират отляво или отдясно. За да пестят енергия, те светят наполовина по-слабо, като могат да работят цяла нощ, без риск от изтощаване на акумулатора.

Деактивиране на ESP

Системите за контрол на стабилността, както и контрол на сцеплението, разпределение на спирачното усилие и други електронни помощници са се доказали през годините и често предотвратяват инциденти. В редки случаи обаче някои от тези полезни функции в машината трябва да бъдат деактивирани. Например, когато шофирате по черни пътища или в сняг, електрониката се намесва в работата на двигателя, като това води до загуба на сцепление на колелата и засядане на автомобила. 

За преодоляване на такива участъци от пътя е предвидена функция за изключване на ESP - OFF. В този случай електрониката спира да прекъсва сцеплението от задвижващите колела и позволява на автомобила сам да излезе от капана. За да деактивирате ESP, трябва да натиснете бутона с изображение на поднасяща кола. Пълното изключване настъпва след второ натискане и продължително задържане на бутона.

Заключване на предавките (Shift lock)

Друг незабележим бутон се намира до селектора на автоматичната скоростна кутия. Това е ключ за заключване на скоростите (Shift lock), покрит с пластмасов капак за предотвратяване на случайно натискане. Малко хора го използват, защото предназначението му е да помогне при аварийно движение на автомобила. С негова помощ се предотвратява „заключването“ на автомобила, когато е в режим на паркиране. Така става възможно да се премести кола от едно място на друго или да се качи с лебедка върху камион за теглене.
Не всички шофьори знаят за съществуването на такъв бутон и често издърпват колата върху платформата с блокирани колела, което е изключително опасно за трансмисията, пише automedia. 

За да активирате блокировката на превключването, трябва да свалите капака и да натиснете бутона, след което трябва да преместите селектора на кутията в позиция N.

Сервизен режим на чистачките

Случва се четките на предното стъкло да замръзнат през зимата. През пролетта те натрупват много мръсотия, листа или паднали пъпки от дърветата. Когато се активират, чистачките размазват мръсотията по стъклото. За да се предотврати стагнацията на водата и появата на мръсотия, някои модели имат така наречения „сервизен режим”, при който четките могат да се поставят вертикално. 

За да направите това, след като изключите запалването, ще трябва да натиснете и задържите лоста на кормилната колона за няколко секунди, след което четките ще се издигнат и ще замръзнат във вертикално положение.

Нулиране на сервизния индикатор

За това не се предвижда стандартна процедура, но почти винаги има начин да накарате иконата на услугата да изчезне от арматурното табло. Потърсете онлайн, за да намерите инструкции за конкретните автомобили. 

При някои модели на Renault, например, трябва да включите запалването , да натиснете педала на газта докрай, да натиснете педала на спирачката три пъти и да зададете желания сервизен интервал с помощта на бутон на таблото.