Оказва се обаче, че и през лятото той също е сериозно застрашен и може да излезе от строя. А това може да донесе сериозни проблеми, особено ако човек се намира на място, където не може да зареди батерията и няма от кого да получи ток.

Всички тези проблеми може да бъдат избегнати, като сигурният начин за това, е да бъдат избегнати някои основни грешки, които водят да изчерпване на акумулатора. Батерията под капака на автомобила също изисква постоянни грижи и внимание, за да може да служи повече време.

Забравен консуматор на енергия
Най-често колата се оставя на паркинга с включени фарове, като в слънчев ден е напълно възможно това да не бъде забелязано. Резултатът е дълбоко разреждане на акумулатора, който може да оцелее след един-два подобни случаи. Ако това се повтаря, един ден дори зареждането на батерията няма да помогне. 

В дълго време неизползваният акумулатор се получава електрохимическа реакция, при която се изразходват оловото и оловния диоксид, за да се получи олофен сулфат (или сулфатиране). Това важи най-вече за батериите с технология AGM (Absorbent Glass Mat), при която положителната и отрицателната плоча са разделени от тънка мрежа от стъклени микровлакна, напоена с електролитна течност.

Случва се, всички консуматори на енергия в автомобила да са изключени, но акумулаторът да се разреди. Това означава, че има дефектни компоненти – например, чистачките на предното стъкло, не са се върнали в нормалното си положение. Течът може да се дължи също на неправилно инсталиране на музикалната система или на алармата.

Понижено напрежение при зареждане
Виновни за това могат да бъдат неизправен генератор, разтегнат ремък или замърсени контакти. Във всеки случай, ако батерията е постоянно недозаредена, процесите на сулфатиране протичат в нея - кристалите на оловен сулфат се утаяват върху електродите. Такава батерия няма да издържи дълго дори през топлия сезон. В подобни случи шофьорът може да усети не само леки проблеми със запалването, но и с други системи – например, фаровете ще светят по-слабо.

Презареждане на батерията
Кипящият електролит постепенно ще се изпари от всяка батерия - електродите ще бъдат открити, капацитетът ще спадне. Тези шофьори, които никога не поглеждат под капака на автомобила си, понякога се досещат за проблема при често изгаряне на крушките или по характерната неприятна миризма.

Претоварване на мрежата
Допълнително оборудване, няколко джаджи, свързани едновременно с "мултимедията", вече увеличават натоварването на мрежата. Екзотичен начин за унищожаване на батерията е да свържете мощни мрежови потребители към електрическата система на автомобила . микровълнова фурна, прахосмукачка, чайник. За тази цел много хора купуват инвертор, който да достави допълнителна мощност. В този режим батерията ще издържи минута и половина, не повече. Затова винаги стартирайте двигателя, когато свързвате мощен потребител.

Нормална батерия вместо такава с AGM
Много съвременни автомобили са оборудвани със система „старт-стоп“. Сама по себе си тя е безвредна, но изисква батерия с технология AGM. Много собственици, когато сменят батерията, предпочитат да поставят обикновена, тъй като тя е по-евтина. Тя обаче няма да издържи в този режим, тъй като не понася дълбоки разреждания.

Ако проблемът не е в акумулатора?
Напрежението на клемите на акумулатора при работещ двигател трябва да бъде приблизително 14,0-14,4 V. Ако е по -малко, тогава батерията не е виновна за нищо, а проблемът трябва да се се търси в генератора или неговите електрически вериги. 

Напрежението при изключен двигател с напълно заредена батерия трябва да бъде 12,6-12,7 V. Ако се окаже, че е 12,3 V или по-ниско, тогава акумулаторът е очевидно недозаредена. В такъв случай трябва да се направи опит за неговото зареждане и да се следи за по-нататъшното му поведение. Ако се възстанови – отлично, но ако – отивате в магазина за нов.

Източник: Automedia