Немислимото е на път да се случи на българския автомобилен пазар: след като близо три десетилетия бяхме страната на старите Golf-ове, сега явната тенденция е да се превърнем в страната на старите Mercedes-и.

Първата позиция на Golf при моделите изглежда недостижима. Но при марките Mercedes никога не е бил толкова близо до Volkswagen.

Според статистиката на КАТ - от 146 116 нови регистрации у нас за първите седем месеца на 2021 едва 13.6% се падат на коли под 6-месечна възраст.

Топ 15 марки в България, 2021

VOLKSWAGEN - 18 291

MERCEDES - 14 425

BMW - 9377

AUDI - 8994

OPEL - 8835

TOYOTA - 7575

FORD - 6116

PEUGEOT - 5665

HONDA - 4681

CITROEN - 3690

FIAT - 3565

NISSAN - 3511

RENAULT - 3442

SKODA - 2896

HYUNDAI - 2824

Впрочем споменатите 13.63% дял на новите коли от общия пазар са едно от най-добрите постижения до момента - явен признак, че българите напоследък могат да си позволят да отделят повече пари за автомобил. Още по-явен признак е съотношението при марките на пазара втора ръка.

Почти за целия период от началото на промените той бе доминиран най-вече от евтини масови коли: Volkswagen, Opel, Peugeot, Ford и Renault. Eдинствено Mercedes успяваше да се в клини в Топ 6 по популярност. Съвсем друга е картината при регистрациите през тази година. Opel се смъква от второ чак на пето място, Peugeot и Ford са изпаднали от шестицата, а Renault не е дори в Топ 12.

Volkswagen запазва първото място, но с най-малкия аванс пред Mercedes, отчитан до момента. BMW и Audi се нареждат убедително на трето и четвърто място.

Японските марки Toyota и Honda се изкачват нагоре по популярност, и то не с малките си градски модели, а с относително по-скъпите кросоувъри като RAV-4 и CR-V. Замогването на пазара е очевидно, но е трудно да се измери с точност, защото огромна част от сделките втора ръка се изповядват при фиктивна стойност, пише Automedia.

Анализатори твърдят, че като цяло пазарът на употребявани автомобили се е съвзел след миналогодишното принудително свиване покрай локдауните: над 27% ръст на годишна база, и само около 4% изоставане спрямо предризисната 2019.