Пазарът на нови автомобили в България е пораснал с 11.4% за първите три месеца на годината, показва анализ върху данните за регистрациите на МВР. По ред причини обаче акцентът все повече се измества към високия пазарен сегмент и към по-скъпите автомобили. Същите фактори разместват значително и класирането на най-популярните марки - миналогодишният лидер Dacia се смъква на четвърто място, а в челната тройка влиза нов играч.

Всъщност търсенето продължава да изпреварва предлагането, коментират представители на индустрията. Много от дилърите твърдят, че биха продали и доста по-големи количества, стига да ги имаха. Недостигът на микрочипове обаче продължава да бави доставките и за много от популярните модели в момента чакането е над половин година, а в някои случаи - и над година.

От март насам има и видима тенденция производителите да забавят доставките, за да могат да калкулират в цената постоянно поскъпващите заради войната в Украйна суровини. При някои марки актуализациите на ценовата листа са ежеседмични, казаха ни запознати.

При продължаващия недостиг на чипове производителите отдават предимство на най-доходните си модели, а бавят продукцията на по-достъпните. Това води до куриози: примерно при Skoda най-продаваният модел вече не е Octavia, както винаги досега, а големият SUV Kodiaq, пише пред аutomedia.

Общо регистрираните нови автомобили за първите три месеца са 7839, при 7037 за същия период на миналата година.

20. Fiat - 52 регистрации
Близо 19% спад на годишна база за италианската марка. Над половината продажби се дължат на лекотоварната гама.

Най-продавани модели: Doblo - 35, Tipo - 11, Fiat 500 - 3, Ducato - 3

19. Volvo - 78
Шведската марка, която се внася у нас от "Мото Пфое", може да се похвали с ръст от 48 на сто спрямо първата четвърт на миналата година. На практика 96% от продажбите се падат на SUV-гамата.

Най-продавани модели: XC90 - 36, XC60 - 27, XC40 - 12

18. Iveco - 81
Заради някои особености на статистическите данни на МВР предпочитаме да ви предложим статистика не за леките автомобили, а за всички, регистрирани с категории М1 и N1. Това отрежда на Iveco място в топ 20.

Най-продавани модели: Iveco 50C35 - 37, Iveco 35C16 - 21, Iveco 35C18 - 11

17. Suzuki - 142
Японската марка може да се похвали с един от най-завидните ръстове на годишна база - цели 149% спрямо първото тримесечие на 2021. Заслугата е най-вече на Jimny, завърнало се на българския пазар като лекотоварен модел.

Най-продавани модели: Jimny - 59, Vitara - 49, Ignis - 16, Swift - 10

16. Nissan - 152
Nissan пък отбелязва един от най-големите спадове - 48% надолу спрямо миналата година. Известен принос за това има и временното отсъствие от гамата на X-Trail, който сменя поколенията.

Най-продавани модели: Qashqai - 121, Juke - 20, Navara - 7

15. Mazda - 164
Умерен ръст за Mazda спрямо миналата година - 11 регистрирани коли повече. Бестселър си остава кросоувърът СХ-30.

Най-продавани модели: CX-30 - 64, CX-5 - 48, Mazda 6 - 24, Mazda 3 - 13

14. Opel - 181
Германският бранд започва да се съвзема след тежкия срив през 2020 и 2021. Сега марката отчита 56% ръст на годишна база, най-вече благодарение на новата Mokka, на която се падат над една трета от регистрациите.

Най-продавани модели: Mokka - 66, Corsa - 34, Astra - 20, Combo - 14

13. Audi - 210
Премиум марката на VW отчита завидните 70% ръст на годишна база през първото тримесечие на 2022. При това този ръст е най-вече за сметка на доходни модели като Q5, Q7 и Q8.

Най-продавани модели: Q5 - 45, Q7 - 32, Q8 - 30, Q3 - 28, Q2 - 21

12. BMW - 233
Баварската компания започва годината с по-бавно темпо от миналата и отчита 19% спад в регистрациите. За сметка на това най-продаваните й модели са и най-скъпите - Х7 и Х5. 

Най-продавани модели: X7 - 29, X5 - 27, 3 Series - 26, 2 Series - 23, X6 и 4 Series - по 21

11. Hyundai - 311
Над 68% ръст за корейците през първото тримесечие. Основният принос е на SUV гамата, начело с Tucson и Kona. Правят впечатление и 20-те регистрации на новия електрически Ioniq 5.

Най-продавани модели: Tucson - 84, Kona - 71, i10 - 50, i20 - 33, Ioniq 5 - 20

10. Citroen - 341
Eдна от малкото марки с пазарен спад през тази година - 23%. Любопитно е, че тазгодишните регистрации включват и един C Zero, независимо, че електрическият модел не се произвежда вече от близо три години. Очевидно става дума за залежала складова наличност.

Най-продавани модели: C3 - 196, Berlingo и Jumper - по 41, C4 - 43

9. Mercedes - 358
Откакто представителството на марката бе поето от "Силвър Стар", регистрациите на Mercedes неизменно растат от година на година. 2022 засега не се очертава като изключение - марката има близо 14% повече продажби от същия период на 2021.

Най-продавани модели: GLE - 74, S-Class - 61, Sprinter - 57, GLC - 41, GLS - 34

8. Ford - 370
Ford бе от марките, претърпели най-голям колапс покрай Covid-кризата. Сега продажбите се възстановяват с 68% ръст спрямо първото тримесечие на 2021. Над половината регистрации се падат на лекотоварната гама.

Най-продавани модели: Transit Custom - 91, Puma - 48, Focus - 45, Transit Connect - 36, Transit - 34

7. Volkswagen - 461
VW е от компаниите, най-силно засегнати от кризата с микрочиповете. Затруднените доставки водят до 15% спад на годишна база. Прави впечатление силният дебют на крос-купето Taigo, което вече изпреварва по продажби първообраза си T-Cross.

Най-продавани модели: T-Roc - 123, Arteon - 56, Golf - 40, Taigo - 39, Passat - 38, Tiguan - 32, Caddy - 23

6. Skoda - 474
Казаното за VW важи с още по-голяма сила за дъщерната марка Skoda. От българския представител ни признаха, че имат сравнително безпроблемни доставки само на SUV-моделите начело с Kodiaq. За по-достъпните Scala, Fabia и особено Octavia сроковете за производство надхвърлят половин година.

Най-продавани модели: Kodiaq - 122, Octavia - 115, Superb - 65, Kamiq - 57, Karoq - 44, Scala - 37

5. Peugeot - 520
Около 10% ръст на годишна база за френската марка, при която основният проблем с доставките в момента засяга лекотоварната гама.

Най-продавани модели: Peugeot 208 - 137, Peugeot 3008 - 93, Boxer - 88, Peugeot 5008 - 57, Peugeot 2008 - 54

4. Dacia - 539
Над 36% спад в регистрациите за дългогодишния лидер на българския пазар, което го смъква извън Топ 3. Едната причина е в затруднените доставки - както и всички други производители, Renault Group отдава приоритет на по-доходните си модели. Втората причина е, че от гамата отпадна миналогодишният бестселър Dokker, който вече се продава като Renault Express. Последните складови наличности от Dokker и Lodgy бяха пласирани през януари. Тепърва обаче се чака дебютът на новия модел Jogger.

Най-продавани модели: Sandero - 229, Duster - 154, Dokker - 51, Logan - 50, Lodgy - 34

3. Kia - 570
Регистрациите на корейската марка са с впечатляващите 90% повече, отколкото за първото тримесечие на миналата година. От представителството ни казаха, че имат проблеми с доставките, особено на ключовия модел Sportage, който се дистрибутира с предимство към по-големите европейски пазари. Въпреки това Kia успява да се изкачи до Топ 3 в класирането.

Най-продавани модели: Sportage - 177, Ceed - 175, Xceed - 68, Stonic - 42, Rio - 36, Niro - 28

2. Renault - 956
Докато Dacia страва от недостиг на автомобили, при Renault нещата стоят по-добре - компанията успява да повиши миналогодишния си резултат с 31%. Принос има и трансформацията на Dacia Dokker като Renault Express.

Най-продавани модели: Clio - 315, Captur - 162, Master - 152, Express - 86, Megane - 80, Arkana - 62, Kangoo - 32

1. Toyota - 1177
Японската компания има реални шансове да си върне първото място в годишното класиране на най-популярните марки у нас, което загуби преди близо десетилетие. Toyota има 43% ръст за първото тримесечие и даже успява да увеличи аванса си пред Renault с нови трийсетина автомобила през март. 

Най-продавани модели: Corolla - 360, C-HR - 331, RAV4 - 139, Yaris - 109, Yaris Cross - 70, Hilux - 47, Camry - 34