Ефективността на спирачките играе най-важната роля за безопасността при шофиране. В студения сезон обаче спирачките са предразположени към различни проблеми, с които трябва да сте наясно, за да не откажат изведнъж. Ето и на какво трябва да обръщате внимание.

Ръжда

Докато шофирате, спирачките са във влажна среда почти през цялото време. Влагата в комбинация със зимни реагенти води до бърза корозия, която може да развали спирачните дискове. Скърцането и други подобни паразитни шумове могат да ви подскажат да проверите дисковете за ръжда. Тук става въпрос не за повърхностната, която изчезва след първото натискане на педала на спирачката, а за такава корозия, която пречи на правилната работа на системата.

Прегряване

Колкото и да е странно, но именно през зимата спирачките ви страдат от прегряване, защото поради кишата и снегът трябва да натискате педала на спирачката по-силно и по-често от обикновено. В резултат на това спирачната система се нагрява повече и дори съществува риск от прегряване. Това води до ускорено износване на спирачките и намаляване на тяхната ефективност. За да намалите интензивността и броя на натисканията на спирачката, винаги спазвайте дистанция и използвайте т.нар. "моторна спирачка", което ще ви позволи да спирате по-плавно.

Износени спирачни тръбопроводи

Спирачната течност не замръзва дори при силни студове. Въпреки че много зависи от нейното качество и състояние. Ако вода попадне в спирачната течност, точката на замръзване рязко спада. Слабо звено могат да бъдат спирачните тръбопроводи, които под въздействието на външни фактори, а и на повече вода в спирачната течност могат постепенно да се увредят и да се спукат.

Един признак за проблем с тези тръбопроводи може да бъде, че накладките не отпускат веднага, след като свалите крака си от педала, предотвратявайки ускоряването на автомобила. Ако не сте сменяли спирачната течност от дълго време, е добре да го направите. Ако проблемът продължава, потърсете диагностика в сервиз.

Мръсотия по шасито

Този проблем не изчезва по нашите пътища до април, а в някои региони на страната и по-дълго. Особено опасна е зимната и по-конкретно мартенската мръсотия по пътищата, щедро "овкусена" с зимни реактиви. Според статистиката не всеки шофьор у нас мие колата си през зимата. В резултат на това се натрупва мръсотия, създавайки отлични условия за развитие на корозия по шасито, пише automedia.

Натрупването на мръсотия върху ходовата част пък може да доведе до замръзване на ръчната спирачка, и намаляване на ускорението на колата, както и на ефективността на спиране. За да предотвратите преждевременна корозия на ходовата част, не пренебрегвайте редовното измиване на колата през студения сезон. Понякога последващият ремонт на повредени агрегати по окачване и спирачна система, може да бъде по-скъп от посещенията на автомивка.