Чудили ли сте се какво представляват черните точки по предното стъкло на автомобила ви. Те винаги са били там, но каква точно е тяхната функция?

Отговорът на тази мистерия е доста прост.

Черната лента по периферията на предното стъкло се нарича фрита.

Фритата е черна емайлирана лента, която буквално е изпечена в ръбовете на стъклото на предното стъкло, придружена от рамка от черни точки. Целта на фритата е да осигури гравирана повърхност, която позволява на лепилото да се залепи към стъклото. Когато се монтира ново предно стъкло, то се залепва към автомобила с фритата като контактна точка между стъклото и рамката.

Тук обаче има двойна цел. Докато обърнатата навътре страна на фритата позволява на лепилото да се свърже със стъклото, обърнатата ѝ навън страна действа като щит срещу UV радиация, за да защити адхезивната връзка, която иначе би била отслабена от непрекъснато излагане на пряка слънчева светлина.

Ефектът на преливане от големи към малки черни точки е направено с цел по-преливащ преход от черната граница на фритата към прозрачното стъкло и също така осигурява малко количество разсейване на топлината. Точките също осигуряват известно ниво на сянка от слънцето.

Някои производители използват това в полза на пътниците, като разширяват шарката на точки надолу между сенниците, за да създадат един вид „трети визьор“, който помага за намаляване на отблясъците от слънчева светлина, които козирките на водача и пътника не могат да блокират. Някои производители на автомобили дори правят крачка напред и използват малки лога или други уникални дизайни вместо традиционните кръгли точки.

Превод: GlasNews.bg