Всеки шофьор, закупувайки нов автомобил, разчита на дългото му безпроблемно обслужване. И ако се случи повреда, докато превозното средство е в гаранция, тя трябва да бъде отстранена в сервиза на представителя на производителя. Поне такава информация предоставят официалните дилъри.

За съжаление, в реалния живот нещата невинаги са такива. И често се случва собственикът на автомобила да бъде оставен „да се оправя сам“. Факт е, че гаранцията покрива много от основните агрегати на превозното средство, но има и повреди или проблеми, които се срещат често, но остават извън нея.

Скърцане в купето
Когато в автомобил, който все още е в гаранция, започнат да се появяват скърцане на детайли от салона, неговият собственик няма друг избор, освен да ги поправи сам. Тези проблеми не се отразяват на работата на силовите агрегати и електрониката на превозното средство, но определено са доста дразнещи. За да бъде отстранен досадния шум безплатно в сервиза на дилъра, е необходимо да се докаже, че това е фабричен дефект, а това е невъзможно.

Части от окачването и кормилно управление
Лошото качество на пътищата със сигурност оказва влияние върху бързото износване на частите на окачването и кормилното управление. Ето защо някои детайли от тези две основни системи се предлагат с по-малка гаранция от общата за автомобила. Това се отнася за така наречените „сайлент-блокове“, сферични шарнири, лагери, втулки на стабилизатора, напречни щанги с накрайници, които при някои марки са с гаранция, която дори не е половината (като пробег) от тази на колата.

Теч на агрегати
Появата на изтичане на течности от който и да е агрегат на автомобила често не се признава като причина за гаранционен ремонт. Дори ако маслото тече от двигателя през масленото уплътнение на коляновия вал, докато проблемът е малък, работниците в сервиза вероятно ще отхвърлят искането за поправка по гаранция. Често се се случва, собственикът да бъде убеждаван да изчака или се търси временно решение на проблема, но в това време положението се влошава. И в един момент се оказва, че се налага ремонт, който собственикът ще трябва да плати, тъй като автомобилът му вече не е в гаранция.

Консумативи
Когато един автомобил в гаранция влезе в сервиза за обслужване, то консумативите са за сметка на собственика, тоест той си ги плаща. Това са резервни части, които се сменят при планови прегледи на редовни интервали - спирачни накладки и дискове, свещи, крушки, бушони, пера на чистачки. Някои автомобилни компании определят ангренажните ремъци като консумативи, докато други им слагат определен ресурс.

Замъгляващи фарове
Този проблем не е често срещан при новите автомобили, но ако фарът е мокър отвътре, това не е добре за шофьора. Просто, изпотените осветителни устройства светят значително по-зле. При някои модели фарът се сменя от производителя, но има и други, които отказват да го направят. Те дори вписват в в ръководството за потребителя, че кондензът под формата на капки е разрешен в осветителните устройства. А на собственика се казва – изчакайте да се затопли времето и водадата сама ще изчезне.

Катализатор
Загрижеността за околната среда доведе до факта, че през последните десетилетия конструкцията на автомобилите стана по-сложна, а това донесе само проблеми на шофьорите. Катализаторът, например, си е спечелил много лоша репутация. Този елемент на изпускателната система престава ефективно да почиства отработените газове с течение на времето. Това води до спад в мощността на двигателя. Самият катализатор не е евтин и това накара някои производители да му наложат ограничена гаранция. При гаранция на колата от 100 000 км, например, тази на катализатора може да бъде едва 30 000 км.

Катастрофа
На пръв поглед ще ви се стори смешно. Но всъщност има немалко случаи, в които клиенти смятат, че гаранцията трябва да покрива щетите и от злополуки. Само преди месец един пловдивски клиент на бюджетна марка се беше оплакал, че компанията отказала да му ремонтира безплатно автомобила, след като го ударил, и даже го накарала да си плаща за заместващия автомобил. А един от местните сайтове дори даде гласност на тези оплаквания, бранейки "правата на потребителя". При никакви обстоятелства гаранцията не може да покрива щети, настъпили в резултат на пътно-транспортно проиизшествие.

Източник: automedia