Пловдив е дестинацията за културен туризъм, която най-бързо се възстановява след пандемията от коронавирус и кризата, породена от войната в Украйна. Това показват данните на Националния статистически институт, като след това се нареждат София и Велико Търново. Културно-историческият туризъм е един от подсекторите, които най-бавно се възстановяват от кризата. Той е насочен към по-взискателна публика със задълбочени интереси и познания.

Близо 500 хиляди нощувки са реализирани в Пловдив за деветте месеца на годината, което представлява увеличение от 30% спрямо същия период на миналата и 27 на сто в сравнение с 2019 година. Това съобщи заместник-кметът по култура, археология и туризъм Пламен Панов в рамките на събитие на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

Над 700 са регистрираните недвижими културни ценности, от които 60 са с категория национално значение и 6 са паметниците на градинското и парковото изкуство в Пловдив, каза той и посочи, че богатство за града са свидетелствата за 8 хиляди години непрекъсната история – свидетелства за различните епохи и цивилизации.

3 са основните съставки на туристическия бранд на Пловдив, които привличат туристи - културно-исторически, събитиен, кулинарен и винен туризъм, посочи Панов. Той подчерта, че туристическите атракции трябва да са в крак с времето, да се използват иновации и високи технологии.

В следващите четири години се очаква в Пловдив да има още един обект, който да е част от световното наследство на ЮНЕСКО. Логото на организацията привлича туристите, изтъкна още Пламен Панов. Той посочи, че новите технологии навлизат при представянето на културно-историческото наследство и че дигитализацията е изключително важна.

По проект "Обживяване на недвижимото културно наследство на Античен театър чрез прилагане на иновативни и прогресивни технологии", който е финансиран от Национален фонд "Култура“, целта е да се разкаже за какво е служил през годините Античният театър с помощта на дигитални технологии. Пламен Панов изброи и новите туристически атракции в града, съобщи БНР.

Основният инструмент за повишаване на туристопотока в Пловдив е събитийният туризъм. Повече от 800 ще бъдат проведените събития през тази година, а през следващата те ще бъдат над 900.

В района на Пловдив има 15 изби, като 9 от тях са с възможности за винен туризъм и комбинация на вино и храна, допълни Пламен Панов.

Сред критиките, които отправят и туроператорите, и гостите на града са бурното строителство, заради което се образуват огромни задръствания, при посещения на групи няма удобни места за спиране на автобусите, в стария град на Пловдив няма обособени тоалетни. Друг проблем, който посочват гостите на града, които искат да посетят близки селища с културно-исторически обекти, е липсата на транспорт до там. Това са изключително наболели въпроси, които трябва да бъдат решени, защото не само създават проблеми, но и отблъскват туристите от града, категорични са туроператорите.