Дебат за тол системата след вчерашния брифинг на МРРБ - от ведомството оповестиха резултатите от тяхна проверка, които сочат, че системата е скъпа, но за сметка на това – почти неработеща.

Бившият директор на тол управлението проф. Олег Асенов отхвърли твърденията на регионалното министерство.

По думите му от началото на функционирането си тол системата е събрала приходи в рамките на 1 млрд. лв., а реалните разходи са около 300 млн.

За една година: 70 млн. лв. са загубени от необработени нарушения в ТОЛ системата

"Така че тол системата е произвела около 700 млн. лв. за пътна инфраструктура. Не знам дали се е превърнала в печатница за пари, но че се превърна в една подходяща тема за политическо говорене – в това съм убеден. Смятам, че числата са достатъчно красноречиви", категоричен бе Асенов.

Той не се съгласи със заключението, че системата не е оправдала вложените в нея средства.

"Тук не говорим за потъване на приходи, тук говорим за един процес, за една реформа, която във времето се случва с плавно нарастване на приходите. Ако погледнем други държави, ще видим, че в една Унгария с приходи на системата от 900 млн. евро на година е преминал един период от 15 години за достигане на това ниво", даде пример той.

Справката на МРРБ показва, че преди да функционира тол системата само от електронни винетки през 2019 г. са събрани 392 млн. През 2020 г. – с 600 хил. по-малко.

Асенов обясни разминаването с ковид кризата и посочи, че през този период тежкотоварният трафик е намалял с 30%, трафикът на автобуси – със 80%.

Попитан защо глобите се събират на ръка при наличието на електронна система, Асенов отговори: "Тези заключения са в резултат на непознаване на процесите в тол системата. В процеса на правоприлагане имаме автоматично правоприлагане. Във всички тол системи има център за ръчна верификация на нарушенията. Това е, за да се спази европейската директива за принципа на 4-те очи при потвърждаване на нарушенията".

Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов също коментира по темата и извади нови детайли от проверката.

По думите му приходът от системата 999 млн. е за 2 години и половина, което не надвишава прихода от хартиените винетки.

"Защо беше нужда тол системата, защо беше нужен най-скъпият ѝ вариант. Нито един от нашите съседи не използва тази тол системи, а по-евтините варианти", настоя той.

По думите му, що се отнася до софтуерната поддръжка, има дублиране на дейностите – един път от "КАПШ" и втори път IT специалистите, наети в тол управлението.

"911 души са на щатна бройка в тол управлението. Разходът за заплати е 25 млн. лв. и още толкова на "КАПШ" за софтуерна поддръжка, плюс това в тол управлението има 40 IT специалисти със заплата около 5 хил. лева. Кореспонденцията между двете звена е почти сведена до минимум", посочи Христов.

Олег Асенов обаче веднага контрира това твърдение, като посочи, че заплатите на IT специалистите не са 5 хил. лв., а 3 600 лв.