Дефектен боеприпас може да е причината за трагичния инцидент с изтребителя МиГ-29. Това е една от версиите, по която работят разследващите.

Самолетът падна в морето по време на международното тактическо учение "Шабла 21" в нощта срещу 9 юни, а и в момента продължава издирването на пилота – майор Валентин Терзиев. Открити са досега отломки, както и спасителната му жилетка.

Във фаталната нощ летецът е извършвал упражнение – стрелба по "светеща цел". След като пилотът улучва целта обаче, изчезва от радара, радиовръзката с него се губи, а самият той е в неизвестност.

Майорът, пилотът на МиГ-а, не е успял да катапултира. Но къде е изтребителят?

Веднага е започнала операция по търсене и спасяване, като към мястото бяха изпратени кораби на ВМС – корветите "Бодри" и "Решителни", минният ловец "Цибър", спасителен кораб 224 "Протео" и водолазен катер. Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби пък бе прекратено.

Причините за падането на военната машина засега остават неясни, като от държавното обвинение обявиха, че се разследват всички версии. Успоредно с издирвателните мероприятия по случая са сформирани 2 работни групи за разследване на инцидента – едната е от Военноокръжната прокуратура в Сливен, а другата е от специализираното звено за разследване на авиационни инциденти във Военна полиция. Двете групи работят паралелно и съвместно. Работи се по всички версии.

Шефът на ВВС генерал-майор Димитър Петров подчерта, че проверката на техниката е постоянна и минава през различни етапи. По думите му това е всеобхватен процес, който се контролира на различни нива.

Министърът на отбраната Георги Панайотов пък заяви, че Терзиев има опит с нощните полети, и добави, че жизненият цикъл на самолетите МиГ- 29 е до 2030 г.

Откриха спасителната жилетка на пилота от МиГ-а. А от него няма следа, засега

Началникът на отбраната Емил Ефтимов даде да се разбере, че операцията продължава, докато не се загуби последна надежда.

"Когато намерим черната кутия на самолета ще имаме повече информация за падналия самолет в Черно море", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов. Няма констатиран опит от страна на пилота да установи радиовръзка около времето на инцидента, каза още той.

Пилоти обясниха пред "Монитор", че когато се пилотира изтребител нощем, поради отраженията на звездите във водата е възможно пилотът да загуби пространствено ориентиране.

По време на полета майор Валентин Терзиев е изпълнявал задача "светеща цел". Летящата цел се е отворила и е започнала с голяма вертикална скорост да пада. При извършване на маневрата Терзиев е поразил целта и е докладвал. Малко след това връзката е нарушена.

"Когато се случи подобен инцидент, обикновено пилотът предприема действия. Той се катапултира. Нямаме информация пилотът да се е катапултирал", коментира служебният военен министър Георги Панайотов.

Падналият МиГ е от авиобаза "Граф Игнатиево", търсят черната му кутия

А изчезналият пилот Валентин Димитров е водил изтребителите на последния въздушен парад на 6 май тази година в София. Тогава майор Терзиев бил във втората кабина на изтребителя МиГ-29УБ – водач на групата от самолети. Те прелетяха в боен ред "Клин" със скорост 600 км/ч на височина 600 метра над храма.

Майор Терзиев е военен летец-пилот, началник-щаб на ескадрила, със степен за класна специалност "Военен пилот 1-ви клас". Бил е старши помощник-началник на отделение "Планиране и отчитане на летателната дейност" в авиобаза Граф Игнатиево.

Роден е през 1974 година в Асеновград. Той е един от най-опитните летци в авиобазата, като зад гърба си има над 700 пролетени часа. Летял е на самолети Pilatus PC-9M, L-29, L-39ZA, МиГ-21 и на МиГ-29. Той е бил сред най-опитните асове в авиобазата на Граф Игнатиево с много летателни часове.