Оказва се, че не отпускарският и жежък август, а юли е най-смъртоносния месец по българските пътища – юли, отнемащ средно по 72 живота годишно. Това сочи статистиката на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" за периода 2010-2019 г.

Според данните най-вероятно е да претърпим катастрофа с ранени или загинали през юли, в петък, между 16:00 и 19:59 часа.

Средният брой на тежките катастрофи с ранени и загинали през този месец е 717. В последния делничен ден от седмицата стават средно 1088 тежки катастрофи (през цялата година), а в късния следобед – 1998 (за всички дни от седмицата).

Жега

Освен на по-засиления трафик заради отпуските, можем да отдадем причината за повишения травматизъм през лятото и на застарелия автопарк. Средната възраст на колите у нас е над 20 г., като повечето нямат климатици, а жегата в купето много бързо води до преумора, съответно до грешки у водача, обяснява пред "Телеграф" инж. Богдан Милев от Института за пътна безопасност.

Според статистика пък най-безопасно ще пътуваме в неделя (със средно 873 тежки ПТП) между 2:00 и 5:59 часа сутринта (279 сблъсъка), особено ако го правим през зимните месеци януари и февруари, които отчитат по 38 жертви.

Следващият по смъртност месец от годината, логично е август със средно 68 жертви за същия 10-годишен период. Тук общият брой на катастрофите с пострадали е най-голям за цялата година – средно 730 сблъсъка.

Най-смъртоносният път у нас пък се оказва и най-експлоатираният от столичани по пътя за родното Черноморие – магистрала "Тракия". За миналата година там са загинали 19 души, а общо между 2017-2020 – 108 души, сочат данните на Института за пътна безопасност. Ранените за същия период пък са 1080 души.

От ИПБ посочват, че на всички останали магистрали за същия период са загинали общо 74 души, а пострадалите са 603 души.

"Основната причина за това е взетото неправилно политическо решение през 2012 г. да вдигнем скоростта на магистралите на 140 км/ч, без те да отговарят на изискванията за сигурност. Организацията на движението е изключително лоша, поддръжката на магистралите е мърлява и обезопасителните системи са изключително противоречиви и спорни. Ние искаме вече един месец от АПИ да ни предоставят протоколите от тестването на мантинелите, а те отказват", коментира Милчев.

Насрещното

Вижте коя е най-смъртоносната магистрала у нас

От представена карта на черните пътища в България за периода 2017-2020 г. става ясно, че път I-5, който включва отсечката Русе-Бяла, е отнел живота на 80 души при 1301 катастрофи. Следващ в черната класация е път I-1 от Видин до Кулата с 50 жертви, а по 25 са загиналите в отсечките Български извор-Микре и Пловдив-Асеновград.

Въпреки че пътят, отнел най-много животи през 2020 г. е АМ "Тракия", то жертвите сумарно по магистралите у нас са с 65% по-малко, отколкото по останалата пътна мрежа в страната, основно с двупосочно движение, сочат данните на "Пътна полиция".

На аутобаните, които поемат най-голям трафик – "Тракия" (19 души), "Хемус" (7), "Струма" (5) и "Марица" (4), загиналите са общо 35 човека. Най-много са жертвите по първокласните пътища у нас – 99 души, следват третокласните – 78, второкласните – 65 и общинските 42. Общо на такива отсечки смъртта си са намерили 284 души. 144 души за загинали при катастрофи в градовете.