От сряда - 15 ноември, КАТ започва да мери грайфера на гумите и да глобява, ако той е изтрит или под 4 милиметра. Това правило отпада чак на 1 март догодина, тъй като през зимата пътищата са мокри и замръзнали, обясни експерт по пътна безопасност.
До 2017 г. нямаше никакво изискване за зимни и летни гуми в българския Закона за движение по пътищата (ЗДвП). В 43-ото Народно събрание транспортната комисия с председател Настимир Ананиев, нанесе над 100 поправки, една от които бе за гумите. Тя влезе в сила на 21 януари 2017 г., досега не е променяна и гласи, че превозните средства трябва да се движат “с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март” (чл. 139, ал.1, т. 4).
При четене с разбиране на този текст става ясно, че зимните гуми в България не са задължителни, а задължителна само големината на грайфера. Глобата е 50 лева, но не се налага заради вида на гумите, а само ако са износени или разкъсани, пише Труд.
В България има области с различен климат, а зимните гуми са най-полезни при температури под 7 градуса на настилката. При топлина над 7 градуса те се износват, а ако се кара с тях и през лятото направо се изпичат и втвърдяват. Хубаво е да си слагат зимни гуми всички шофьори, които пътуват през планинските проходи и други части в страната с голяма надморска височина.
В момента средната цена за смяна на летни със зимни гуми е 16 лева, докато миналата есен бе 12 лв. Смята се, че около 45-50% от шофьорите в България си сменят зимните и летните гуми. Това е два пъти по-малко от Германия и Полша, където по закон е задължително, но и два пъти повече от всички други южни държави в Европа.