Служители на НАП се обаждат по телефона и изпращат електронни писма на граждани и фирми с просрочени задължения, като ги подсещат да платят борчовете си. Максимум в 3-месечен срок, след като получат електронно уведомително съобщение или е проведен телефонен разговор, над 45% от длъжниците изплащат изцяло борчовете си, съобщиха от НАП. Други пък плащат част от задължението си, ако не могат да дадат наведнъж цялата сума.

С част от длъжниците служители на НАП провеждат и срещи. През миналата година след проведени срещи с териториални директори на НАП, близо 900 граждани и фирми с просрочени борчове са намалили дълга си към бюджета с над 320 млн. лв., а 157 от тях са изплатили изцяло задълженията си на стойност 110 млн. лв., показват данните на приходната агенция.

Близо 4 млрд. лв. просрочени задължения са събрали публичните изпълнители на Националната агенция за приходите през миналата година. Това е с над 200 млн. лв. повече в сравнение с 2020 г., но през 2020 г. заради пандемията имаше определен период, в който публичните изпълнители на НАП не предприемаха никакви действия срещу длъжниците.

Близо 98% от всички новодекларирани за внасяне данъци и осигуровки през 2021 г. са платени в рамките на годината.

За да плащат в срок задълженията си, от НАП осъществяват комуникация с гражданите и фирмите, което включва и ранно уведомяване, които са пропуснали да платят в пълен размер задълженията си към държавната хазна. Приходната агенция напомня за непогасени задължения чрез изпращането на електронни писма, с телефонни разговори или чрез лични срещи, като по този начин стимулира доброволното плащане на просрочени задължения и се разясняват възможностите за отсрочване и разсрочване на задълженията при финансови затруднения.

"Партньорският подход и активните мерки, които НАП предприема спрямо задължените лица, водят до бързи положителни резултати при събирането на публични дългове. Препоръчваме на гражданите и фирмите да ползват е-услуги на НАП с ПИК или КЕП, за да се информират дали имат задължения и какъв е  актуалният им размер. В случаите на образувано изпълнително производство, клиентите, които изпитват финансови затруднения, могат да се обърнат към компетентния публичен изпълнител, за да обсъдят подходящи мерки за обезпечаване и заплащане на просрочените задължения към фиска. Благодарим на всички граждани и фирми, които навреме са заплатили своите данъци и осигуровки“, каза Боряна Жилова, директор на дирекция „Събиране“ в НАП.