Собственикът на Zara е решил да затвори 1200 магазина по целия свят, тъй като търговецът на дрехи се опитва да увеличи онлайн продажбите по време на хаоса, предизвикан от пандемията Covid-19. Inditex, компанията, която е собственик на марката Zara, заяви, че ще сложи кепенците на между 1000 и 1200 главно по-малки магазина, като загубите са концентрирани сред по-старите магазини от марки, различни от Zara. Другите марки на испанската компания включват Bershka, Pull & Bear и Massimo Dutti.

Очаква се затварянията да бъдат концентрирани в Азия и Европа, около 200 - 300 от тях са в Испания. Разбира се, че 107-те магазина на Inditex във Великобритания е по-малко вероятно да бъдат засегнати значително. Става въпрос за печеливши магазини, които носят около 6% от общите продажби, ето защо от компанията твърдят, че решението не се взима поради икономически мерки, а заради дългосрочната визия на Inditex.

Това са първи загуби в историята на Inditex - компанията, която е собственик на марката Zara. В периода, белязан от пандемията на коронавируса, фирмата е получила отрицателен резултат от 409 милиона евро през първото тримесечие на фискалната 2020-2021 година (от 1 февруари до 30 април), в сравнение с печалбата от 734 милиона година по-рано. Ето защо текстилната компания реши да отложи изплащането на извънредния си дивидент за една година (0,78 евро на акция), чието разпределение беше планирано за 2020 и 2021 г. и което ще бъде разпределено през 2021 и 2022 г.

Продажбите са намалели с 44% до 3 303 милиона евро, в период, в който до 88% от магазините на марката са били затворени като част от ограничителните мерки в борбата срещу COVID-19. За разлика от тях, онлайн продажбите са се увеличили с 50% през тримесечието и 95% през месец април.

В секцията за възнаграждения на акционерите, една от ключовите точки за резултатите на компанията, фирмата ще предложи на събранието на 14 юли разпределението на дивидент в размер на 0,35 евро бруто на акция, начислен към свободните резерви, която ще бъде изплатена на 2 ноември. Той представлява намаление с 60% в сравнение с предишните 0.88 евро. Като цяло процентът на печалбата, който отива към дивидента, остава 60%.

Президентът на групата Пабло Исла представи план за следващите две години, който предвижда дигитална трансформация. 1 млрд. евро ще бъдат инвестирани за засилване на онлайн активността, като целта е продажбите през този канал да достигнат повече от 25% от общата сума през 2022 г. За сравнение през 2019 г. те са били 14%. Освен това ще задели още 1,7 млрд. евро за актуализиране на интегрираната платформа за магазини, с включването на технологично усъвършенствани инструменти.

По региони планът ще позволи на вериги като Bershka, Pull & Bear и Stradivarius в Китай и Япония окончателно да насърчат онлайн продажбите, които в Испания ще продължат процеса през последните три години с отварянето на по-подходящи магазини, процес, който беше наблюдаван в Билбао или Памплона. 

Чрез мобилни приложения Inditex ще позволи на потребителите да проверяват в реално време запасите от даден артикул в магазина както за онлайн покупка, така и за покупка във физическите магазини. 

Групата продължава да разпространява програмата си за събиране на стари облекла чрез контейнери, които клиентите вече намират в 2299 магазина на 46 пазара. В сътрудничество с 45 организации, те получават дрехи втора употреба, които обработват, за да им вдъхнат "втори живот" или да ги разпределят за рециклиране.