Въпросът може да се трансформира и така: Защо няма нови полети до Пловдив? Свикнали сме да смятаме, че бизнесът в по-малките градове на България е „смачкан” от големия брат – столицата. Че там се случват чудесата в предприемачеството, икономиката и социалните придобивки. По обясними причини.
И сега да отговорим на въпроса: Не, не заради София пловдивското летище - единственото функциониращо държавно летище у нас, няма нови полети. Капацитетът на летището във втория по големина град у нас е да обслужва 1 милион пътници годишно, а сега през него на година минават едва по 240 хиляди души.
Защо?
Според Конфуций стрелбата с лък ни учи как трябва да търсим истината. Когато стрелецът не улучи, не обвинява другите, а търси вината в себе си. Един от най-деструктивните начини за решаване на проблемите е да прехвърляме вината на другите вместо да намерим първопричината и рационалното ѝ решение. Така че, пловдивчани, не обвинявайте София за това, което сами сте си причинили.
За да се разкрият нови авиолинии, без изключение, авиокомпаниите искат финансови стимули. Те са под формата на маркетингово споразумение, което цели от една страна да подели риска при откриването на авиолинията и, от друга, да промотира полетите до конкретната дестинация. То се подписва за три години и ангажиментът отпада след това или в момента, в който се достигне 80% натоварване на самолетите.
Известно е, че държавата не може да инвестира в нови линии, а само в инфраструктура на летище Пловдив. По тази причина през 2009 година е създаден Фонд за развитие на летище Пловдив – южната врата на България. Идеята е на тогавашния директор, който в момента също заема поста изпълнителен директор - Дойчин Ангелов.
В началото Фондът е привлякъл няколко общини от региона, които са повярвали в идеята и са гласували годишна вноска от 1 лев на жител на община. Благодарение на това тръгват първите редовни полети от Пловдив до Англия, Германия, Белгия и т.н.
Проблемът идва през 2013 г., когато директорът Ангелов е освободен. Общините рязко спират да си плащат вноските и така Фондът затихва. 10 години линиите една по една затварят…
Преди година Дойчин Ангелов се връща като председател на Съвета на директорите. Тогава заедно с екипа започват да обикалят от община на община, молейки ги да платят вноските си поне за 2023 г. След като става ясно, че няма как да стане, с решение на Фонда опрощават вноските за последните 10 години и молят членовете да заложат в бюджетите си вноските за Фонда през 2024 година. С тези средства ще може да се договорят нови авиолинии.
Многократно Ангелов се опитва да убеди и кметовете на Стара Загора, Хасково, Смолян и Кърджали да се присъединят във Фонда. На този етап без резултат.
„Преди 10 години, когато на летище София нямаше система за кацане при мъгла, целият трафик беше насочван към Пловдив. В тази ситуация авиокомпаниите са длъжни да извозят с автобуси хората от Пловдив до София. Само една трета от тях обаче се напълваха, защото другите две трети от хората живеят в региона на Пловдив, Стара Загора, Пазарджик, Смолян и тръгваха със собствен транспорт“, каза пред GlasNews Дойчин Ангелов.
Интересно, това не е ли достатъчна причина за кметовете на тези общини да погледнат на фонда като на нещо полезно именно за жителите на техните общини? Така, както направиха в Бургас например.
„Никога не съм дефинирал София като причина летище Пловдив да няма нови полети. Причината е на местно ниво и се крие в неразбирането на идеята на Фонда. В Бургас го разбраха и там нещата ще се случат много по-бързо“, допълва Ангелов.
Да, по всичко личи, че Бургас най-вероятно ще изпревари Пловдив. Защото там определено има по-добро обществено разбиране за развитието на Летище Бургас. Местният парламент даде зелена светлина за създаване на Фонд за развитие на летището и кметовете на 13 общини в региона ясно заявиха, че искат парите (вноска на жител от 2 лв.) да отиват за закупуване на авиолинии. Концесионерът на Летище Бургас не се почувства притискан, а просто приветства конструктивния диалог и заяви своето финансово участие с 200 000 лв., подкрепяйки идеята за създаването на такъв фонд. Решението за създаването на сдружението ще бъде взето от общинските съвети на 13-те общини до края на този месец, а учредително събрание се планира в началото на месец април.
Очевидно е, че в Бургас мислят не само за туризма, а изобщо за развитието на Югоизточния регион – с неговите учещи и работещи в чужбина, както и за всички, които развиват бизнес извън България. Нима Пловдив не се нуждае от подобряване на инвестиционната и бизнес средата? Нима вторият по големина град в България няма нужда от привличане на чуждестранни и местни инвеститори? Нима местният бизнес няма стремежи към повишаване на конкурентоспособността си? Нима Пловдивско не заслужава осигуряване на достъпна и благоприятна жизнена среда за гостите и жителите на региона?
Какво като най-старият жив град в Европа отдавна е признат със своята история и култура, а британски вестник го определи за "Вечния" европейски град, двойник на Рим? Какво като обявиха Пловдив за най-бързоразвиващата се дестинация за културен туризъм? Какво като Пловдив беше провъзгласен за четвъртата най-добра дестинация в Европа и най-доброто място за туризъм в България според класацията на European Best Destinations?
Колко струва всичко това, ако няма с какво да пристигнат гостите у нас?
Докато нямаме гражданско общество, докато общини и бизнес не погледнат на летище Пловдив като на начин за повишаване на стандарта на живот на жителите в региона, не очаквайте местното културно-историческо наследство да получи заслужената си публика и признание, не очаквайте и развитие на икономическата и транспортната инфраструктура на региона. Защото полетите са нужни не само за туризъм, но и за работа, инвестиции, здравеопазване, образование...
Българинът е цар да обяснява как у нас „нещата” няма да се оправят. Виновни са ни всички - политици, управници, институции, държавата. Всеки ден се върти едно и също – „нещата” не отиват на добре. Хайде стига вече! Излезте от дупките си и вложете енергията си за нещо, което има реален смисъл и бъдеще – Летище Пловдив!
Към момента на Летище Пловдив се изпълняват 10 полета на седмица от Лондон до Пловдив, обслужвани от Ryanair и Wizzair. Линиите са разкрити преди 10 години. Посреща и много английски туристи с новата редовна авиолиния от Манчестър. Изключителен интерес има и към чартърните полети с авиокомпания JET2 от Белфаст до Пловдив. През зимния период летят по пет чартърни полета на седмица от Анталия до Пловдив и обратно. Има редовна авиолиния Тел Авив-Пловдив, обслужвана от авиокомпания Arkia.
Ръководството на летището отваря вратата към нови хоризонти - Испания, Франция, Италия, Германия, Австрия, Норвегия и Кипър. В момента се преговаря за нова редовна авиолиния от испанския град Малага до Пловдив.
Там Дойчин Ангелов се срещна със зам.-кмета по туризъм на Малага, който представи възможността за сътрудничесто с община Малага, Борда по туризъм на Андалусия, летище Малага, асоциацията на летищата в Испания и сдруженията на хотелиерите, ресторантьорите и превозвачите в региона.
Оказа се, че обединението между тези организации е донесло изключително голям успех за развитието на туризма в Андалусия. Летище Малага е третото най-натоварено в Испания, като има полети до над 160 дестинации по целия свят. Скоро стартира и директна линия до Ню Йорк.
“За модела, за който разказа зам.-кметът по туризъм на Малага, можем да мечтаем, но с Фонда за развитие на летище Пловдив сме на прав път да започнем откриването на нови авиолинии“, уверен е изпълнителният директор на Летище Пловдив Дойчин Ангелов.
Как мислите, да се прицелим ли с лък?
Започват преговори за полети от Пловдив до Испания
Нови възможности за директни полети между Пловдив и испански градове
чичо 13:26, 31.03.2024
Преустройте го в писта за Ф1.На това летище просто не му е там мястото.И престанете да плачете ами си търсете работа.Нали това ви е болката.Да има летище без самолети,а вие да си клатите краката до пенсия.Вземете го на концесия бе,ама не искате.
Внимание!!! 13:47, 28.03.2024
AВИОЛИНИЯ- акрия???? AIRLINE - “ARKIA” ISRAL
Виолета
А какво е ISRAL?!