Оптимизмът, личностна черта, която се среща при приблизително 80% от хората, често насърчава постоянството, сътрудничеството и амбицията – черти, които обикновено са полезни в живота и в професионалното поприще. Изследванията показват, че оптимистите на платена работа са склонни да печелят повече от своите песимистични колеги. Въпреки това, когато става дума за предприемачество, тази розова перспектива може да не е толкова благоприятна.

В проучване, публикувано в European Economic Review, изследователите установиха, че песимизмът може да бъде полезен за предприемачите: песимистичните собственици на бизнес печелят средно 30% повече от своите оптимистични колеги, пише PsyBlog.

Проучването подчертава предизвикателствата, пред които са изправени предприемачите, включително по-ниски доходи, по-дълго работно време и по-високи рискове в сравнение със служителите. Оптимистите често не разбират напълно тези трудности, което може да доведе до рисковани начинания и лоши решения.

Д-р Крис Доусън, първият автор на изследването, каза: „Твърде много хора започват бизнес въз основа на лична печалба. Ние като общество възхваляваме оптимизма и предприемаческото мислене, но когато двете се съчетаят, си струва да поставим под въпрос реалността.“

Професор Дейвид де Меза, съавтор на изследването, също подчерта социалните разходи на фалиралите предприятия. Той отбеляза, че докато политиците често насърчават предприемачеството като двигател на икономическия растеж, те може да пренебрегнат личните и финансовите последици от провала. „Не можете да подценявате личните и обществените последици от фалиралите бизнеси и това е, което правят оптимистите. Политиците не трябва да насърчават грешните видове стартиращи фирми“, каза той.

Това изследване оспорва традиционното възприемане на оптимизма като универсално полезна черта. Въпреки че може да допринесе за успех в структурирана среда като платена работа, изследванията показват, че песимизмът дава на предприемачите решаващо предимство, като предлага по-обоснована и предпазлива перспектива.

Като смекчат амбицията с реализъм, песимистичните предприемачи могат да избегнат лоши решения и да увеличат максимално финансовите печалби. Според някои икономически теории свръхувереността, често свързана с оптимизъм, води до високи очаквания и рисково поведение. Прекалено самоуверените хора са по-склонни да надценяват способностите си и да подценяват рисковете, особено когато вземат финансови решения. Това допълнително подкрепя идеята, че прагматичният подход на песимизма може да бъде по-подходящ за високорискови ситуации като предприемачеството.