Бойчев в спор за бюджета: Министерството на туризма е ефективно, браншът започва да работи по правилата

Бургаският депутат (вляво) похвали ведомството на Ангелкова в реплика към соцдепутата Христо Проданов


Виждам много голяма възвращаемост от парите за реклама, изтъкна бургаският депутат


Бургаският депутат Димитър Бойчев влезе в концептуален спор с колегата си Христо Проданов по повод финансовата рамка на Министерството на туризма.
Парламентът гледа на второ четене закона за държавния бюджет за 2019 г.

Според соцдепутата Проданов туристическото ведомство е ярък пример за това как се подценяват приходите, за да може сетне да се отчете излишък, който да се харчи безконтролно от правителството.
Той посочи концесиите на плажовете. За тази година били събрани 18 милиона лева от концесионни такси. 40% от тях влизат в държавния бюджет.
Въпреки това за догодина по тази линия е заложен приход от само 4 млн. лева, вместо от над 7 милиона.

Според Христо Проданов бюджетът на Министерството на туризма трябва да е много по-голям предвид приноса на сектора за икономиката.

Колегата му от ГЕРБ Димитър Бойчев обаче опонира. По думите му – всички искат да има повече пари в бюджетите на министерствата.
„Според мен има нещо, което е много по-важно. Това министерство го нямаше. Ние от политическа партия ГЕРБ го обещахме на бранша. Аз съм сигурен, че това министерство трябваше да бъде ситуирано. То вече е факт”, коментира Димитър Бойчев.

Според него е важно как се харчат средствата от ведомството.
И аз виждам едно наистина ефективно харчене на парите. Този дебат сме го водили и в комисията и съм задавал въпрос към министъра на туризма г-жа Ангелкова – дали се прави анализ най-малкото на изхарчените пари, които са за реклама. Този анализ е направен и аз виждам много голяма възвращаемост при харченето на тези пари. Това се вижда и от ръста, който дава всяка година туризмът – това е благодарение на добрата работа на Министерството”, изтъкна бургаският депутат.

Той се обърна към Христо Проданов: „Вие казвате, че трябва да се предвидят повече пари от санкции, които налага Министерството. Аз не мисля, че е правилна тази политика, защото достатъчно репресии има върху бизнеса, който касае туризма, и не мисля, че това трябва да е пътят. Ролята на Министерството на туризма и на неговите контролни органи са за превенция и мисля, че тази превенция вече дава своя ефект и няма такива нарушения в туризма, защото туристическият бизнес вече, така или иначе, започва да работи по правилата. Така че политиката, която вие предлагате, за завишаване в частта приходи за Министерството на туризма от глоби и санкции не е правилна.”

Христо Проданов отговори в дуплика на Бойчев.
Соцдепутатът обясни, че при обсъждане на промени в Закона за туризма през април, е казал, че не е необходимо да се прави допълнително звено за контрол за сметка на Комисията за защита на потребителите. Управляващите обаче приели то да бъде създадено.
Защо се приема това звено, което най-малкото получава заплати, командировки, разходи за пътувания и за проверки и т.н., като в същото време това, което се очаква от приходите от санкции и глоби, е същото като число като при времето, когато това звено не е съществувало? По тази логика излиза, че това звено е в тежест на Министерството и на държавата”, обясни Проданов.

Той добави, че туризмът дава 11% от брутния вътрешен продукт и делът на ведомството на Ангелкова в големия бюджет е несъразмерен.
Предвидените разходи за реклама били 12 млн. лв. – затова и на туристическите изложения сме изглеждали като „малки братчета” на фона на околните държави като Гърция, Хърватия и т.н.

В категории: Бизнес , Политика