Намалява броят на сериозните нарушения на капитани на кораби по река Дунав.

Това коментира директорът на дирекция "Речен надзор - Русе" към агенция "Морска администрация" капитан Иван Жеков.

По думите му причините са осъществяваният по-голям контрол по реката, както и положителна промяна в отношението на капитаните и корабособствениците към зададените правила.

Жеков заяви, че през 2018 г. са били съставени 18 акта за нарушения, а от началото на тази година наложените санкции са две. Сред глобените има българи, румънци и украинци.

Основно нарушенията били свързани с нередовни документи и с изтекъл срок на свидетелства за правоспособност. Един е случаят за замърсяване на река Дунав при неволно изпускане на трюмни води. Друго нарушение е за липса на достатъчно спасителни средства на плавателния съд - например, спасителни жилетки.

Съставен е и акт за употреба на алкохол.

Случаят е от юни миналата година. Инспекторите проверили български моряк, като дрегерът отчел над допустимите при речното корабоплаване 0,8 промила. Мъжът отказал да даде кръвна проба. Наложена му е санкция в размер на 200 лева, лишен е и за шест месеца да изпълнява тази длъжност.

Жеков коментира, че подобни нарушения са изключителна рядкост. Преди две-три години инспекторите засекли четирима украинци - капитан, помощник-капитан и двама моряци, които били употребили алкохол, като дрегерът отчел много над допустимите стойности. До проверката се стигнало, след като те извършили нарушение при акостиране на плавателния съд.

По думите на Жеков за по-безпроблемно корабоплаване при ниски води допринася новата техника на изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав". С нея вече се определя по-добър фарватер /плавателен път/.

Жеков посочи, че през миналата година не е имало издадени актове на водачи на кораби за преминаване през образували се от ниското ниво на реката критични участъци с по-голямо газене от разрешеното.

Той посочи, че са били регистрирани 58 засядания на плавателни съдове в плитчините, но причината за тях била неопитност или непознаване на съответния участък от страна на капитана, а не умишлени действия. Отделно, корабите били извън фарватера и не затруднявали корабоплаването.