100-тонният исторически парен локомотив, който пристигна в Русе от Виена по Дунава, вече е на твърда земя.

Машината, произведена по поръчка на Третия райх за превоз на боеприпаси, ще бъде реставрирана в България, за да се използва за туристически пътувания. Тя бе прехвърлена от кораба върху жп релсите в пристанището с атрактивна тричасова операция.

Сутрешната мъгла първоначално притесни екипите, които са планирали действията си отпреди месец. Въпреки това корабът за извънгабаритни товари „Джъмбо 3“ направи безпроблемно маневрите си, за да се доближи до плаващия кран на АППД „Титан“. Намесата му се наложи, тъй като има товароподемност от 100 тона, а двата крана на пристанището могат да пренасят до 60 тона, предаде Русе Медия.

На място беше и лично австрийският инвеститор, за да наблюдава процеса по преместването. Както е известно, локомотивът е огромен – висок е 4,50 метра,  а дължината му е 23 метра заедно с тендера, в който отзад се возят въглищата. С пълен бункер с вода и въглища тежи над 140 тона. ощността му е 1625 коня, които се създават от два цилиндъра с диаметър 60 см.

Укрепването на локомотива откъм колелетата се оказа сложно, за да не се повредят по някакъв начин. „Специфичното е, че е стара машината и няма толкова добре пригодни точки за окачване. Търсихме товарозахватни съоръжения от БДЖ. Трудността беше в разтоварването, че е много ниско нивото на реката и доста време ни костваше подготовката по обработката“, коментира Димитър Алеков от пристанището.

В операцията по спускането на земя на машината бяха ангажирани близо 30 души. Локомотивът бе вдигнат във въздуха и описа полукръг над реката. След като колелетата стъпиха успешно на релсите, последваха аплодисменти. Впоследствие бе прехвърлен и тендерът и миникомпозицията бе готова за път. От Русе тя трябва да продължи към София, теглена от друг локомотив със скорост под 50 км в час.

„Последващите действия са вече изготвяне на документация за превоза , определяне на скорост за движение на локомотива, тъй като той не може да се движи с максимални скорости по нашата жп инфраструктура. И след като се определят тия всички показатели , ще предприемем включване в състав на влак и движението му, а възможно е да се придвижва единствено само локомотивът плюс допълнителен вагон за осигуряване на спирачна маса, тъй като самият локомотив няма автоматична спирачка“, обясниха от жп превозвача.

Ремонтът ще продължи около 9 месеца, след което историческата реликва ще се върне обратно във Виена. Всъщност парният локомотив не идва за първи в България – след Втората световна война той се е движил по жп линията между България и Гърция, показва документацията му.