В столицата общественият транспорт струва 365 лева, в Пловдив - 516.
До десет пъти по-евтино може да струва на гражданите на София да слязат от автомобилите си и да се качат на трамвай, тролей или автобус.
В столицата возенето с обществения транспорт на година е по-изгодно дори от Пазарджик, а общинските превозни средства са едни от най-модерните в Европа. Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Но картата в столицата за 12 месеца струва само по лев ден или 365 лева.
Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него, сочат сметките на "Монитор".
Транспортът за година в Пловдив струва 516 лева, а в града на правите улици Стара Загора е 600 лева. В Бургас сумата скача на 720 лева.
Докато на Дунава, в Русе, картата стига 866 лева.
Само в Пазарджик цената е близка до тази в София, там се возят за 372 лева за 12 месеца.
Колко струва удоволствието да притежаваш свой автомобил?
Сумата е приблизителна с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др.
Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има и съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство.
От съществено значение е също дали колата е току-що купена, тогава разходите са многократно по-високи, или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока, колата пак гълта пари.
Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20%. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино.
В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите "Гражданска отговорност". Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 300 лв., но това зависи от възраст на водача и други фактори.
Има шофьори, които избягват незадължителната полица "Автокаско", защото смятат, че старичката им кола не заслужава този разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото в голям град като София рискът да ти ожулят бронята или, не дай боже, да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400 лв.
Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на вече електронния годишен стикер за леки автомобили е 97 лева за правото да ползваме републиканската пътна мрежа.
Отделно шофьорите плащат в общините по местоживеене и пътен данък. През 2018 г. бяха направени промени и се очакваше тази година местният данък да бъде по-висок, особено в столицата. Но тъй като е година на избори, вероятно поскъпването му ще настъпи следващата година за първи път. За столицата данъкът на автомобил под 100 коня е между 60 и 80 лева, с 20 лева повече от регионалните центрове.
Сметката по поддръжката на автомобила излиза 1250 лева годишно, и то взимайки под внимание минималните, а не максималните суми за услугите и консумативите. Тук обаче не са сложени още разходите за автомивка за купуването например на чистачки, за препоръчителните профилактични прегледи преди началото на зимата и преди потеглянето на дълъг път за морето или пък например за ваканция в Гърция. Разбира се, най-много човек се харчи, ако изникне някакъв ремонт, което е ежедневие при остарелия автопарк у нас. Сметката скача с поне още толкова, ако сега сте си купили кола и отивате да я регистрирате в КАТ. Това също е съпроводено с харчене на средства, защото освен табели се заплаща още екотакса, сменят се консумативи, поставя се аларма и какво ли още не.
Притежаването на автомобил наистина е скъпо удоволствие, но е и необходимост.
Изберете Вие: С кола, или с автобус?