На българския бряг на река Дунав няма нито една площадка, на която да се рециклират кораби.

След затварянето на русенската корабостроителница, собствениците на остарели плавателни съдове е трябвало да търсят варианти извън страната. Сега фирмата, извършвала тази дейност в Русе, предлага да изгради нова площадка, предава БНТ.

Новата площадка за рециклиране на речни кораби трябва да бъде на брега на Дунав. Преди обаче това да стане факт, ще трябва да се извърви дълга процедура и да се изясни какви може да са пораженията върху околната среда и какви са подходящите технологии за безопасното оползотворяване на старите плавателни съдове.

За разлика от рециклирането на морски кораби, за речните няма хармонизирана система, за тях се прилагат правилата, свързани с утилизирането на опасни материали. А от такова съоръжение и то под контрол, има необходимост, казват специалистите.

Петър Киров – главен секретар на ИА „Морска администрация”: На първо място, че корабоплаването по реката се извършва с кораби, които са с по-висока средна възраст. На второ място, трябва да отбележим, че това е и дейност, която е свързана с трудности при технологичния процес, тя би могла да доведе и до замърсяване и на околната среда, поради което трябва да се вземат много внимателни мерки именно за опазване на околната среда.

Според запознати площадката за скрап ще даде възможност на специалисти от вече затворената корабостроителница в Русе да си намерят работа.

Петър Киров – главен секретар на ИА „Морска администрация”: Това е тип дейност, която може да е икономически изгодна и да допринесе за развитието на даден регион, като се спазват, разбира се, екологичното законодателство.

А по поречието на реката има не малко излезли от употреба плавателни съдове. За тези, които все още са на вода, макар и сред тях да има кораби, строени в началото на миналия век, специалистите уверяват, че са безопасни, защото непрекъснато се правят проверки на техническото им състояние.