Турски тираджия разиграва пет часа институции в района на Дунав мост.

Всеки един от контролните органи се оказа тясно специализиран в правомощията си и законовите разпоредби, които по-скоро ограничават, отколкото позволяват да се намери решение с наглед проста ситуация на пътя, съобщи Русе Медиа.

Абсурдният случай става рано сутринта, около 6.30 ч в района на Дунав мост в Русе, където турски тир, превозващ цитрусови плодове от Турция за Румъния, самокатастрофира. Той преминава през кръговото кръстовище, губи управление, отнася знаци и информационни табели, изкъртва стълб от улично осветление и се заклинва на мантинелата в разделителната тревна ивица. Пътят остава проходим, но е изключително трудно преминаването на тежкотоварни камиони в отвора между ремаркето на тира и изкъртения стълб. При удара част от уличния стълб излита като куршум напред и се забива в ремаркето на тир от отсрещната опашка с камиони, пробива платнището и се разсипват част от мандарините вътре. Шофьорът на пострадалия камион коментира, че е голям късмет, че парчето бетон не се е забило в кабината му.

Екип на полицията е на мястото на инцидента още от рано сутринта и регулира движението. За издърпването на тира е извикан специализиран камион, който е единствен в региона и е базиран в Разград. Самата операция не е сложна, коментират от аварийния екип, но проблем се оказа заплащането й от страна на турския шофьор. Той говори единствено на турски, отказва комуникация, отказва заплащане кеш или с карта, както и превеждане на пари по банков път. Шефът на транспортната фирма, базирана в Турция, също отказва логистика и съдействие, както и плащане, и оставя своя служител сам да се оправя. Нито транспортният превозвач на авариралия тир, нито шофьорът ги вълнува, че повече от пет часа движението в района към Дунав мост е затруднено и опашките по международния път са огромни. Спешно е извикан екип на „Комунални дейности“ за отрязване на електрическия стълб и освобождаването частично на мястото на инцидента.

От 8.30 до 11.30 ч продължават преговорите за плащане на услугата по преместване на камиона. Поисканата цена в размер на 1400 евро бе драстично намалена и когато започна операцията по ваденето, се появи нов проблем – да се издаде фактура, но ДДС-то в нея отново вдигна цената за извършването на цената на спасителната дейност. Отново се получи патова ситуация и се наложи да бъде извикан екип на „Автомобилна администрация“, които обаче само успяха да му наложат глоба за пътното нарушение, да направят проверка за шайба, която се оказа изрядна, и да му смъкнат номерата. Алкохолната проба е отрицателна.

„Вариантите в този случай за разрешаване на проблема са два – или се плаща кеш за извършване на услугата по аварийното издърпване, или се подписва от шофьора на камиона запис на заповед, с която превозното средство остава като залог до извършване на заплащането по-късно на дължимата сума. Това е възможно по закон в България, докато в останалите страни от ЕС няма такава практика“, коментират от аварийния екип. Извършването на подобна дейност в Унгария струва около 1800 евро, докато в Румъния цената може да стигне и до 3000 евро. Не е необходимо шофьорът на камиона да подписва и да е съгласен за каквото и да е действие – просто институциите предприемат необходимите действия по изваждане на превозното средство и репартрирането му до наказателен паркинг.

В крайна сметка бе постигнато споразумение за заплащането на изтеглянето на камиона и той бе махнат от пътя по обед. Заради смъкнатите номера ще може да продължи пътя си едва след издължаването си по наказанията от ИА „Автомобилна администрация“.