На всеки 10 години британското списание Sight & Sound провежда анкета сред най-добрите режисьори и критици на света. Целта им е да определят кои са най-великите филми за всички времена.

В последното проучване взимат участие хиляди души – сред тях откриваме 358 режисьора, включително Куентин Тарантино, Мартин Скорсезе, Уди Алън, Франсис Форд Копола и др.

“Токийска история“. Това е японски драматичен филм от 1953 година на режисьора Ясуджиро Озу. Сценарият, написан от Ясуджиро Озу и Кого Нода, разказва историята на възрастна двойка, която пътува до Токио, за да посети своите вече пораснали деца. Филмът противопоставя поведението на техните деца, прекалено заети с проблемите си, за да обърнат внимание на своите родители, с отношението към тях на овдовялата им снаха. Главните роли се изпълняват от Чишу Рю, Чиеко Хигашияма, Сецуко Хара.

„2001: Космическа одисея“. Кои сме ние в тази Вселена? Екипажът на космическият кораб Discovery One ще се опита да открие отговора на този въпрос. Той изследва близките региони на Галактиката, за да разбере защо извънземните наблюдават Земята. Пътешествието им със сигурност ще ги доведе до множество неочаквани открития. Сценарият, написан от легендарния режисьор Стенли Кубрик, е вдъхновен от късия разказ на Артър Кларк “Стражът” (The Sentinel).

„Гражданинът Кейн“. Един филм, посветен на американската мечта – как може да бъде осъществена тя и какви са последиците от нея. Кейн – главният герой – е обсебен от властта и парите. Това за малко не го унищожава. Филмът е създаден от 25-годишния по онова време Орсън Уелс. Освен всичко останало, той участва в главната роля и е продуцент и сценарист.

„8½“. Гуидо – главният герой на филма – е режисьор, който се е заел със заснемането на нова продукция, посветена на оцеляването на човечеството след ядрено бедствие. Декорите са на мястото, актьорите и сценаристите са готови за работа. Гуидо обаче е в творческа криза – той не знае как да започне и откъде да почерпи вдъхновение. Този прекрасен сюрреалистичен филм е дело на италианския гений Фредерико Фелини.

„Шофьор на такси“. В този филм Робърт Де Ниро играе ролята на Травис Бикъл, 26-годишен младеж от Средния Запад, който по-рано е служил в Морската пехота на САЩ. Страдайки от хронично безсъние, той започва работа като таксиметров шофьор в Ню Йорк. Всяка нощ Травис вижда лошата страна на града. Затова той решава да сложи край на всичко това. Мечтата му е да изчисти града от цялата „смет“. Този филм, режисиран от Мартин Скорсезе, е наистина впечатляващ и предизвикателен.

„Апокалипсис сега“ на Франсис Форд Копола е може би най-въздействащият и ужасяващ филм за войната, създаван някога. Той разкрива сюрреалистичния ужас на сраженията и е сред най-емоционалните продукции от този тип. Много е вероятно филмът да промени гледната ви точка за света и историята.

„Кръстникът“. Едва ли ще попаднете на човек, който да не е чувал за клана Корлеоне. Създаден от Марио Пузо, той придобива популярност благодарение на режисьора Франсис Форд Копола и „Кръстникът“. Продукцията продължава да се определя като най-добрата криминална драма на всички времена.

„Шемет“ на Алфред Хичкок се възприема за фундаментален филм, посветен на самоанализата и осъзнаването на разликата между илюзията и реалността. Той представлява една история за несподелената любов и идеала за красота, които главният герой иска да превърне в реалност.

 „Крадецът на велосипеди“. Филмът изобразява трагедията на малкия човек в големия свят. В основата си сюжетът представя един беден семеен мъж, който броди из улиците на Рим със сина си и се опитва да намери откраднатия му велосипед. Филмът е носител на редица филмови отличия и бързо се превръща в класическа картина на човешките ценности.

Невероятно е как едно на пръв поглед незначително събитие, представено без кой знае какви артистични техники, символи или метафори, може да предизвика толкова силен емоционален отклик.

„Седмият печат“. Това е една история за току-що завърнал се от кръстоносните походи рицар (Макс фон Сюдов), който предизвиква смъртта на шахматна игра, за да запази живота си. Пътешествието, което предприема, го среща с кошмари, мъчения, религиозен фанатизъм и само в определени моменти на хоризонта се появява чистата любов, несмутена от аскетичния дух на времето. Един филм на Ингмар Бергман, който оказва огромно влияние върху историята на авторското кино.

Източник: http://www.manager.bg/