Ако Габриел Коко Шанел беше доживяла 2017 г., би била на 133 години, тъй като е родена на 19 август 1883 г. Това все още е невъзможна възраст, но на практика дизайнерката няма как да бъде забравена поне още 100 години. От една страна, заради наследството, което е оставила след смъртта си по отношение на модата. От друга, често се намира някой неин почитател, който прави филм за живота ѝ или изложба с нейни снимки.
В основата на марката е най-вече изчистената и семпла визия. За това свидетелстват както дрехите на дизайнерката, така и фразите ѝ, като например: “При избора на аксесоари махнете този, който сте сложили последен.” Е, гледайте само да не е някое от изброените по-долу неща, защото заради тях животът на съвременната жена е значително по-лесен в сравнение с преди 100 години.
Шотландски туид и пепитТуидът е запазената марка на модната къща вече близо век.
Две са първите и основни асоциации при споменаването на Шанел – шотландският туид и пепитената шарка. Те са нещо като запазена марка на дизайнерката. Виновник за нейното залитане по туида е един конкретен мъж - херцогът на Уестминстър Хю Гросвенър. Дизайнерката открива достойнствата на материята, след като взема назаем от него спортно облекло, направено от туид. Така Коко започва работа с шотландска фабрика за платове. Шарката, която използва, най-често също е вдъхновена от Шотландия. Ние я наричаме пепит, но оригиналното ѝ име е shepherd's plaid.
КостюмътКласическата кройка на сакото “Шанел”
Визитната картичка на Шанел е костюмът от две части – вълнено сако без яка с тесни ръкави и големи декоративни метални копчета и права пола. Костюмът бързо се превръща в перфектния избор за жената след Втората световна война, която се опитва да изгради кариера в свят, управляван от мъжете. Костюмът е основен избор на звезди като Одри Хепбърн и Грейс Кели. Той остава в историята и като тоалета, който Джаки Кенеди носи в деня на убийството на съпруга си.
Перлите
И преди Шанел се е правело представяне на нови дрехи с внушителни бижута. Когато обаче тя добавя към своите колекции аксесоари с огромни нанизи от фалшиви перли и камъни, те стават хит. За мнозина изкуствените бижута са недопустими, особено като се има предвид, че името на Шанел е синоним на класа. “Жената трябва да смесва фалшивото с истинското. Харесвам имитациите, защото намирам такива бижута за провокативни и намирам за позорно да се разхождаш с милиони около врата си, защото си богат. Целта на бижуто не е да накара жената да изглежда богата, а да я направи красива. Две различни неща”, обяснява избора си дизайнерката.
Жарсето
Когато Шанел отваря първия си магазин в Париж, голяма част от дрехите ѝ са изработени от жарсе. Изборът на трикотажната материя бил шок за голяма част от първите ѝ клиентки, тъй като дотогава от този плат се правело основно мъжко бельо. “Създавам дрехи, в които жените да могат да живеят, дишат, да се чувстват комфортно и да изглеждат по-млади”, обяснява тя. А какъв по-добър начин да бъде постигнато това, от материя, която дава свобода на движението? Много дизайнери след нея започват да използват също жарсето, а причините са ясни – то е евтино, пада ефектно върху тялото и дава усещане за удобство.
Слънчевият загар
В началото на XX век по-тъмният цвят на кожата се свързва с нисшата класа. През 1923 г. обаче, след круиз на Френската Ривиера Шанел се завръща в Париж с лек бронзов загар. След като обкръжението ѝ започва да се възхищава на шоколадовата ѝ кожа, тенът веднага се превръща в поредния моден аксесоар. Той става символ за богатство и красота, тенденция, която е жива и до днес. По този повод можем да ѝ благодарим също за спрей тена, солариумите, автобронзантите и всички останали знайни и незнайни похвати за получаване на бронзов загар.
Малката черна рокляТова е моделът на малка черна рокля, който Шанел публикува във “Вог” през 1926 г.
Можете да я носите на работа, на коктейл, на официална вечеря, на сватба (ако сте сред гостите), на разходка по улицата. Защото тя е универсалната дреха в гардероба на жената – нейно величество малката черна рокля. Представянето ѝ в обществото става на корица на “Вог” през 1926 г. Тя е олицетворение на семплото – думата, около която се върти всичко, което Габриел Шанел създава. Отива на всяка жена, независимо от това колко е висока или колко килограма тежи. Затова вече близо 90 години тя е неизменна част от гардероба на представителките на нежния пол.
Панталонът
Няма удобен начин да се язди кон с пола до петите. А според Шанел, жената трябва да се радва на същата свобода в дрехите си, с която е благословен мъжът. Според нея тя не трябва да ходи потна под тоновете корсети, подплънки и катове плат около тялото си. Затова дизайнерката прави единственото възможно нещо – сваля панталоните от мъжете и облича в тях жените.