Проектът на Южен обходен колектор е напът да стартира и още тази година държавното дружество ВиК ЕООД ще започне процедурите за изграждане на съоръжението. Тази новина съобщи миналата седмица кметът Иван Тотев, като уточни, че прокарването на колектора ще струва най-малко 80 млн. лева.
За проекта се говори в Пловдив най-малко от десет години. Идеята е главната тръба да се захване от "Пещерско шосе" в „Западен”, да мине по "Коматевско шосе" и бул. „Александър Стамболийски” в "Южен", да пресече "Кукленско" и "Асеновградско шосе" и през „Тракия” да стигне чак до Пречиствателната станция.
Задачата е колекторът, както и канализационните отклонения да поемат обратните води от всички жилищни квартали, включително от "Коматево", "Остромила" и "Беломорски". На последващ етап в мрежата евентуално биха могли да се включат и околните села, пише по темата "Марица".
Канализацията в цялата южна зона на Пловдив е от втората половина на миналия век, а в периферията на града изобщо я няма. Скоростното застрояване на всяка свободна педя земя особено в последните години създава допълнителни проблеми - улиците се наводняват при всеки дъжд, тесните канализационни тръби не са в състояние да поемат водата и я връщат в баните на първите етажи на жилищните блокове и кооперации.
Прекарването на колектора е отлагано в продължение на няколко кметски мандата по различни причини и най-важното - защото струва доста пари. Преди 2-3 години с решение на Общинския съвет бяха гласувани 650 000 лева за актуализацията на идейния проект, подготвен преди време. Средствата обаче бяха пренасочени за други строителни обекти с мотив, че държавното ВиК, а не Община Пловдив ще е бенефициент на този сложен и скъп проект, чието изпълнение ще се финансира по Оперативна програма „Околна среда 2017-2021”. По закон общините са собственици на канализационните съоръжения, а ВиК е експлоатационно дружество. Плюсът в този случай е, че не се налага от местния бюджет да се инвестират средства за строителство на скъпоструващата мрежа.
Директорът на ВиК ЕООД Спартак Николов обясни, че регионалните прединвестиционни проучвания за Южен обходен колектор се извършват от МРРБ чрез консултантска фирма „Тракийска вода”. В момента се изготвя проект и се очаква в края на септември Общинският съвет да даде правомощия на кмета, който да издаде заповед за изработване на плановете за трасето. Преминаването им трябва да се съгласува и с още една бъдеща транспортна комуникация - подлез "Модър - Царевец".
„Срещаме изключително голяма подкрепа от Община Пловдив за проекта, който със сигурност ще се реализира”, увери Спартак Николов. Според предварителните данни прокарването на колектора ще струва 84 млн. лева. Средствата няма да бъдат предоставени безвъзмездно на сто процента. Държавното дружество трябва да осигури между 12 и 15 процента съфинансиране. Инвестицията обаче няма да се отрази върху сметките на абонатите, твърди шефът на ВиК.
Най-оптимистичният срок за старта на проекта е 2020 г., защото техническият проектът все още не е одобрен, няма избран изпълнител за реализацията му, а всички процедури по него трябва да се съгласуват с министерството и Европейската комисия. Това е доста дълъг път, като се съди по досегашните темпове на проектиране и строителство.
Прочетете още
- 11:04 Диана Русинова прие предложението на регионалния министър да оглави АПИ ВИДЕО
- 15:00 Пазете си главите! Агресивни гарвани нападат хора и домашни любимци
- 13:00 Астролог обеща фантастични промени за четири зодии през юни
- 12:00 Ужас в столицата: автобус премина на червено и помете лек автомобил ВИДЕО