Всички фирми, които държат жълтите коли, имат проблеми. Много от таксиметровите превозвачи не плащат данъци, регистрират компании на името на цигани, крият ДДС. Преди дни в Града под тепетата гръмна нов скандал. За укриване на данъци в размер на 200 хиляди лева бяха арестувани таксиметровите превозвачи Ерол Ешрефов и Иван Търпов от таксиметрова компания „Пловдив” и техния приближен Любен Чаушев.

Първите двама бяха пуснати на свобода с по 5 хиляди лева парична гаранция. Предстои внасяне на обвинителен акт на друг голям превозвач - Йордан Йорданов, който от април е в ареста. Той също ще бъде обвинен в укриването на данъци в размер на над 1,5 милиона лева, представляващи корпоративен данък на двете дружества, които управлява. Проблемите в бранша са много. Прокуратурата обяви, че всяко трето такси работи на черно.

Репортер на „ШОУ” разговаря с Мариян Киров, собственик на таксиметрова фирма, таксиметров превозвач, учредител и председател на Асоциацията на таксиметровите превозвачи в Пловдив.


- Г-н Киров, отново война в таксиметровия бранш...Ваши колеги са обвинени в укриване на данъци..
- В Пловдив се случва това, което става в цяла България с таксиметровите автомобили, в целия бранш. Държавата не може да си вкара нещата в ред, за да може таксиметровите шофьори да свикнат да си плащат. Има през април и друг арестуван шеф на таксиметрова фирма. Този Йордан Йорданов е тясно свързан с „прясно” арестуваните Ерол Ешрефов и Иван Търпов. Всички са навързани.

Последните двама са съдружници, но предимно Ерол е лицето в бизнеса. Те държаха преди време фалиралата фирма „Скай такси”, а в момента се занимават с превозна дейност и отдаване на десетина автомобила под наем. Продадоха фалиралата си фирма на фирма „Еко такси”, техни доскорошни врагове.

- Толкова ли голям оборот правят жълтите коли, за да си позволят тези двама господа да укриват данъци в такъв голям размер?
- Тези обороти ги правят само таксиметрови шофьори с техни автомобили, но те като превозвачи им взимат такса например в размер на смешните 30-40 лева на месец. Това е такса превозвач. Превозвач е фирма, която има лиценз и може да извършва таксиметров превоз. Много от обикновените шофьори на жълтите коли имат данъчни задължения от патенти и други и не могат да станат превозвачи, дори и да искат. За това отиват при такива превозвачи и си плащат за тази услуга. Но тези превозвачи са и данъчно задължени лица. Едно такси прави средно между 2 и 3 хиляди лева на месец. С 10 коли фирмата влиза на втория месец по ДДС и е длъжна да плаща тези данъци, а няма нито една фирма, регистрирана по ДДС, от тези с превозната дейност.

- Може ли да се каже, че държавата от безхаберие не си прибира милиони левове данъци от превозвачите на таксиметровите фирми?
- Правилно ме разбирате. Старият закон е проблемен. Превозвачът си събираше преди таксите за превозната дейност, а фирмите, в които се работи за негова сметка, са някакви цигански фирми. Например тя е на някой циганин, който не внася един лев данък. Две от големите фирми имат пет такива еднолични търговци или 20 физически лица, на които са регистрирани 3 хиляди автомобила. На тях също се укриват данъците.

Превозвачът, ако си е платил някаква цена за тази такса, която взима, заради този закон за данъците на физическите лица и едноличните търговци, пък не се плащаше нищо друго. Ние от Асоциацията на превозвачите настояваме превозвачът да е данъчно задължено лице. За да може да си отговаря с цялата тежест пред закона. Другото, за което ще пледираме, е да има таксиметрови предприятия. По този начин сивата икономика в такситата ще падне с 80%.

- Разкажете ми за Йордан Йорданов, арестуваният през април превозвач в Пловдив?
- Йордан Йорданов беше арестуван доколкото си спомням за данъчни измами и за фалшифициране на бележки за липса на задължения. Той беше един от най-големите превозвачи в Пловдив и най-големият черен превозвач. Този човек взимаше между 30 и 40 лева на месец на автомобил, имаше над 500 коли, от които прибираше парите. Тази негова фирма не беше регистрирана по ДДС, независимо от огромните обороти.

Тук е парадоксът. Държавата вижда как някакъв корпоративен данък й се е изплъзнал, но ДДС-то е два пъти по-голямо от този корпоративен данък, а държавата не го вижда, че не е внесено и фирмата не е регистрирана по ДДС. Йордан Йорданов стана един голям превозвач благодарение на тънки цени и развали цялата финансова дисциплина на таксиметровите шофьори в Пловдив.

- По какъв начин въпросният Йорданов е свързан с арестуваните таксиметрови босове в Пловдив Ерол Ешрефов и Иван Търпов?
- Всички автомобили на Ерол и Иван, когато имаше фирма „Скай такси”, бяха регистрирани на фирма, близка до Данчо Йорданов. След това самият Ерол реши да прави фирма „ТК-Пловдив” да започне да работи по схемата на Йорданов, за да събира пари.

- А какво се случва с вашия отколешен враг и скандален таксиметров бос Радослав Керанов?
- В затвора е вече повече от година и си търпи последствията. Там излязоха много обвинения за поръчителство за палежи и други. Чакам и аз делото, моето дело за автомобила, който Керанов ми открадна. Там има и други тежки обвинения и какво ли не по неговите дела. Нищо не ме учудва, нищо не му пречи на Керанов да прати някой с плитка мозъчна кора да свърши някоя беля. За това бях изпратил жена ми в Германия преди години.

Красимира ГЕШЕВА, Пловдив