Самолети ще бъдат приземявани, ако Великобритания излезе от Европейския съюз, без да сключи специфично авиационно споразумение с Брюксел, предупреди британският министър-председател Тереза Мей в понеделник, пише британският вестник The Independent, цитиран от Фокус.
Осланяйки се на правилата на Световната търговска организация (СТО) няма да даде на Великобритания права за контрол на въздушния трафик, ако напусне Евросъюза без цялостно споразумение, заключва доклад на мозъчен тръст.
Напускайки Единния авиационен пазар на ЕС (ЕАП) през март, без споразумение, което да го замени, ще отнеме лиценза на повечето базирани във Великобритания авиокомпании за 27-те странни членки, твърди Институтът за икономически работи (ИИР).
ЕАП понастоящем покрива правата на Великобритания за така наречената „свобода на въздушното пространство“, която включва прелитането над държави, без приземяването и управляването на вътрешни полети в чужди държави.
Великобритания ще загуби и правата си върху въздушния трафик към държави като САЩ, Канада и Швейцария, защото те са били сключени чрез ЕС.
„Ако няма алтернативни споразумения в сила, това ще бъде толкова лошо, колкото най-лошите опасения: на самолетите няма да се позволява да летят“, заяви Джулиан Джесъп, главният икономист на ИИР.
Въпреки това, докладът твърди, че правителството ще има опции, дори при вариант на Брекзит без споразумение – присъединяването към други нечленки на ЕС като Норвегия и Исландия като членки на Общото европейско авиационно пространство (ОЕАП) – макар и това да значи следване на правилата на ЕС и „нарушаване“ на правителствените „червени линии“; Договаряне на лично споразумение за свободна търговия за авиацията, макар и това да означава „ограничен достъп до пазара на ЕС“ и „отнемане на повече време за договаряне“.
Въпреки това, ИИР твърди, че има „причини за оптимизъм“, което значи че рискът полети да бъдат отменяни е „възможен, но все пак малко вероятен“.
Докладът посочва силните взаимни интереси, казвайки: „Приземяването на британски авиолинии ще нанесе огромни щети на европейската икономика, в частност в сектори като туризъм. И, разбира се, чуждестранните авиолинии вероятно искат да продължат да летят до и от Великобритания. Тъй като тези споразумения са реципрочни е малко вероятно другите страни да откажат на Великобритания най-важните права, когато те също биха ги изгубили“.
Финансовият министър Филип Хамънд първоначално призна, че е „възможно на теория“ провала в постигането на споразумение за Брекзит да прекрати въздушния трафик между Острова и ЕС, говорейки през октомври миналата година.
По това време, той настояваше, че не мисли, че „някой сериозно вярва, че ще стигнем до там“, заявявайки че споразумение за въздушното пътуване ще бъде постигнато.
Джесъп добави, че има и „няколко бързи решения“ на проблема, включително и временно удължаване на настоящите споразумения чрез обикновен меморандум на разбиране.
„Ключовият въпрос за ЕС е дали нуждата от това самолетите да летят натежава повече от всякакви заплахи за интегритета на единния пазар или рисковете на това Великобритания да получи специално отношение – отговорът със сигурност трябва да е „да““, твърди Джесъп.
Прочетете още
- 10:26 Шокиращи кадри: Корабът на Илон Мъск SpaceX експлодира на живо в ефир ВИДЕО
- 12:18 Синът на известна журналистка карал спортната кола, ескортирана от патрулка?
- 13:16 Трима украинци отвлякоха непълнолетен в София! Заплашили с оръжие
- 10:43 Лекари от Пловдив спасиха пациент след заседнала костилка в хранопровода