Европейската комисия даде Германия на съд заради приемането на закон, който предвижда въвеждането на пътна такса в страната, ощетяваща чуждестранните автомобилисти.

Според Брюксел така, както е приет законът, той ще се прилага само срещу автомобилите и камионите с чуждестранна регистрация, докато тези с германски номера практически няма да плащат нищо. Формално пътната такса е записана като всеобща, но превозните средства с германска регистрация ще получават приспадане на данъците в размера на пътната такса.

След 2 години кореспонденция между Брюксел и Берлин Европейската комисия реши да подаде съдебен иск срещу Германия за нарушаване на европейското право, което дава равни права на всички европейски граждани независимо от тяхната националност и гарантира свободното движение на хора и товари.

След като беше алармирана от превозвачите Еврокомисията реагира и на предвидените в закона нови винетки. Тези, които са със срок под една година и се купуват основно от транзитно преминаващите, според Брюксел са твърде високи и в някои случаи неотговарящи на разходите за поддръжката на германските пътища.
Законът е приет от Бундестага през юни 2015 г., но още не е влязъл в сила.

Европейският съюз на превозвачите атакува Комисията преди 2 г. с доказателства, че автомобилният транспорт ще стане нерентабилен, особено в съседните на Германия държави, ако таксата се въведе, тъй като страната е задължителна част от маршрутите на товарните превозни средства от всички направления.

В момента движението по магистралите в Германия е безплатно за автомобилите с чужда регистрация, а тези с местни номера плащат за поддръжката на пътната мрежа чрез годишен пътен данък.

Това е вторият път, в който Еврокомисията съди Берлин заради пътните такси. През 1990 г. европейският съд обяви за незакономерни плановете на властите да обложат чуждестранните автомобили и законът беше оттеглен.

Европейското право позволява на страните членки сами да решават дали да облагат камионите и леките коли, но ако такива такси бъдат въведени, то те трябва да са еднакви за превозните средства с местна регистрация и за тези, които имат номера от друга членка на ЕС. Предпочитаният подход от Брюксел по отношение на пътните такси е те да не бъдат еднакви за всички участници на пътя и обвързани с времето, а да зависят от изминатото разстояние.