Мария ПЕТРОВА

 

Евродепутатът от ГЕРБ-ЕНП Андрей Новаков инициира международен форум на тема: "ЕС-Китай 2018 - година на туризма и нови възможности за инвестиции за българския туристически сектор". Поводът е предложението на Европейската комисия да обяви 2018-а  за година на развитието на туризма между страните членки и Поднебесната империя.

Целта е в рамките на проявата България да се представи като успешна дестинация, да срещне българския и китайския туристически бранш, както и представители на местните власти и бизнеса, и да създаде възможности за нови потенциални китайски инвестиции в страната. Форумът се провежда в партньорство с Европейската туристическа комисия и Българо-китайската асоциация за развитие на бизнеса. 

Сред лекторите са  Ерик  Филипар, началник-отдел "Туризъм, възникващи и творческите индустрии" на Европейската комисия,  Джакопо Сертоли, президент на Welcome Chinese и др. Проявата ще уважи и делегация от китайски инвеститори. Те ще посетят Пловдив и Хасково, за да се запознаят с възможностите за инвестиции и отдих. Международният форум ще се проведе днес в София, в бизнес център Капитал Форт (зала Ню Йорк), от 9,30 до 15,30 часа. По този повод евродепутатът Новаков даде специално интервю за вестник „Марица”.

Г-н Новаков, според ваше изказване с китайците имаме много културни, езикови и други различия, които са пречка не само за туристическия бранш, но и за бизнес отношенията ни въобще. Според вас по какъв начин може да се скъси тази дистанция?  

- Ще ви кажа как аз самият се убедих, че трябва да инвестираме повече усилия в тази насока. Първоначално не си давах сметка доколко тези различия са бариера. Когато започнах да се срещам с различни организации, които имат в портфолиото си туризъм, разбрах, че до такава степен пречат комуникационните и поведенческите различия, че това влияе изключително негативно върху развитието и на бизнес отношенията, и на туризма.  

Ето защо цел номер 1 с днешното събитие е да се представи пред българския туристически сектор инициативата за насърчаване на инвестициите в сферата на туризма в годината  "ЕС-Китай 2018”. Тя е по предложение на председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, обявена в края на миналата година. 

Щастлив съм, че първото събитие в рамките на тази инициатива е в България. Втората цел е да привлечем в България повече туристи от Китай. На трето, но не на последно място е повече китайски инвестиции в българската икономика, не само в туризма.

Ако те имат интерес към инфраструктура, имаме какво да предложим, ако проявят интерес към промишленост - Пловдив е прекрасен пример за това какво може да се направи. Тук е мястото да подчертая, че цялата инициатива по форума има сериозна пловдивска следа, тъй като мой партньор в организиране на събитието е Българо-китайската асоциация за развитие на бизнеса, която е ситуирана тук, под тепетата.

Китайската делегация ще посети Пловдив и Икономическа зона Тракия, която е пример за цяла България. Аз самият съм впечатлен от нея, бил съм в няколко завода и зная, че там има мащабно производство, което осигурява заетост на много хора.

Във връзка с намаляване на културните и езиковите различия между българи и китайци, ще съобщя  една новина за вестник „Марица”, която досега не съм оповестявал пред друга медия.

След около седмица ще внеса предложение до Европейската комисия за създаване на нова европейска програма с фокус туризъм, а именно за безплатно обучение и сертифициране на туроператори и персонал в сферата на туризма за работа с китайски туристи.

Когато даден туроператор, хотел или хотелска верига бъдат сертифицирани и безплатно обучени благодарение на онлайн курса, който предлагам, мисля, че ще е крачка напред. Има неподозирани тънкости, знания и умения, които ако се овладеят, ще е от голяма полза за сектора.

Представете си за град като Пловдив какво означава догодина тук за почивка или на екскурзия да дойдат 50 хиляди китайци. Това означава огромна подкрепа за местната икономика като цяло, което ще се отрази, от една страна, държавата да стане по-богата, а от друга - хората да имат малко по-добър живот.

През 2015 г. е подписан меморандум в областта на туризма между България и Китай с цел засилване на потока от китайски туристи у нас. Реално засилен ли е този поток?

- Факт е, че китайските туристи в България са се увеличили с 25 процента от януари 2016 г. досега. Но нека се надигнем на пръсти и погледнем по-глобално картината. В ЕС идват от Китай едва 10 млн. туристи, което е по-малко от 10% от китайците, които пътуват по цял свят.

В същото време 92 на сто от всички туристи в ЕС са от държави, членки на общността. Това означава, че имаме огромен потенциал, който не използваме. На практика България и ЕС са непознати пазари за туроператорите в Китай, а може би и за други азиатски държави.

Затова се налага дори и с по-агресивен маркетинг и реклама, както и с тематични събития, колкото се може повече ключови фигури да идват тук и сами да се убеждават, че България е чудесно място за отдих и туризъм. Още повече че страната ни може да предостави почти всеки вид туризъм - зимен, летен, поклоннически, СПА, исторически, културен, спортен и др.  

От родния туристически бранш обявиха, че българите предпочитат пакетите ол инклузив и шведските маси. Знаем ли какви са предпочитанията на китайците, за да ги привлечем като туристи?

- Със сигурност имаме напредък, щом имаме ръст на китайски туристи, но считам, че можем повече. Има обаче друг проблем. Практика на китайците е да плащат през мобилно приложение на телефона си. Когато нямаме такъв четец в България или някъде другаде в ЕС, на практика тези хора не могат да пазаруват спокойно.

Това е една бариера пред тях, отделно има тарифни и нетарифни бариери, визи, които допълнително затрудняват. Смятам, че контрол трябва да има, но със сигурност можем да облекчим условията, за да изберат да пътуват до Европа.

Имате ли информация дали с цел засилване на туристическия поток от Китай има обмен на студентски програми и практики, който да включва обучение на място?  

- Дори и да има, мисля, че не са разгърнати в голяма степен. Програмите на ЕС, които инвестират в студенти и студентска мобилност, са повече обърнати към държавите членки или към САЩ, Япония. Със сигурност има инициативи на отделни университети, но не съм чул за мащабен подход в тази насока.

Все повече ще се убеждаваме, че ресурсът, с който разполага Китай, е нещо, от което можем да се възползваме, естествено, ако спазваме всички правила и най-вече на българските интереси.