2016 г. е годината с най-успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на НАП, пише в отчета на приходната агенция за свършеното през годината.

По предварителни данни до края на 2016 г. НАП ще събере 17,6 млрд. лв. приходи от данъци и осигуровки. Това е с 1,9 млрд. лв. повече спрямо събраните приходи през 2015 г. Това са общо над 3,5 млрд. лв. ръст спрямо 2014 г. или над 25% повече приходи. Подобен резултат не е постиган в историята на НАП. Истинското постижение обаче е, че екипът на НАП реализира през 2016 г. устойчивост на успеха и не само повтори, а надскочи резултатите от 2015 г.

Приходите от ДДС достигат 5,4 млрд лв., резултат, който показва ръст с над 1 млрд лв. повече, спрямо миналата година. А приходите от осигуровки (социални и здравни) са 7,3 млрд лв. Увеличението при тях е с над 500 млн. лв. спрямо година по-рано. Над 105 млн. от ръста се дължи на повишение в постъпленията от здравни вноски.

 

Работа с клиенти

 

В сферата на обслужване на клиенти НАП отчита като най-важни резултати обслужването на клиенти по електронен път. Чрез предоставяне на електронни услуги Агенцията постига и една от основните си цели, а именно намаляване на административната тежест за бизнеса и гражданите. НАП предоставя над 80 електронни услуги и отчита, че над 90% от всички декларации са подадени по електронен път. Като резултат, през 2016 г. НАП е спестила над 300 млн. лв. административни разходи на бизнеса и гражданите именно чрез обработката на над 100 млн. електронни документа. През 2016 г. НАП успя да внедри включително и възможността за справки по електронен път за местни данъци и такси (данък върху недвижимите имоти и данъците върху МПС) и плащането им чрез сайта на НАП.

През 2016 г. НАП повиши драстично ефективността на контролната дейност и постига много добри резултати в борбата срещу сивата икономика. Настоящата година се отличава и с устойчивост на подхода за коректно отношение към бизнеса. НАП въвежда мерки, с които гласува повече доверие на фирмите и им дава възможност сами да коригират допуснати грешки, включително да анулират фактури или да подадат коригиращи ДДС декларации, вместо да активира директно процесите по извършване на ревизии

Въвеждането на опростена процедура за възстановяване на ДДС за коректни данъкоплатци е една от мерките, с които Агенцията гласува още повече доверие на данъкоплатците, които в срок плащат задълженията си. През есента на 2016 г. НАП въведе напълно нов подход за възстановяване на ДДС за коректните компании с добра данъчна история. Когато сумата за възстановяване на ДДС е в определени граници и компаниите нямат неплатени задължения към бюджета, сумите се възстановяват веднага и без формалности. За 3 месеца по този ред е възстановен близо 9 млн. лв. ДДС на 3300 компании. Новият подход показва отново отношение на доверие и съдействие към коректния бизнес.

 

Фактите в сферата на „Контрол"

 

В резултат на летните проверки на морето оборотът в населените места по Черноморието за трите летни месеца надхвърли 5 млрд. лв. Броят на регистрираните касови апарати се увеличи с близо 10%. Приходите от ДДС само на структурите на НАП във Варна и Бургас и то само за трите летни месеца се увеличиха с близо 40 млн. лв. Отчетеният на фискалните устройства оборот във Варна и Бургас е нараснал в резултат на проверките с над 200 млн. лв. НАП отчита ясни сигнали за трайна промяна на поведението на рисковите търговци в посока спазване на данъчните изисквания.
Подобен подход ще бъде използван и по време на зимния туристически сезон.

 

Ревизии и проверки

 

Близо 9700 приключени ревизии с разкрити неплатени данъци и осигурителни вноски за близо 1,8 млрд. лв. Проверките на физически лица за несъответствие на придобито имуществото и декларирани доходите през 2016 г. са 1355 с открити недекларирани данъци и осигуровки над 126 млн. лв. Ревизиите за търсене на отговорност на собственици и управители на фирми за задължения на дружествата им са 137 с разкрити близо 85 млн. лв.

Затегна се контролът на т.нар турско и китайско карго – съвместна инициатива на Междуведомствения координационен център НАП, МВР и прокуратурата спрямо вносители на стоки от Турция и Китай. Рязко се промени данъчното поведение на рисковите лица след въвеждането на контрол на движението на каргото от границите, към местата за разтоварване и последващите доставки. Съвместни операции на Илиянци, пазара в Димитровград и редица други обекти за търговия бяха проведени през годината. Само след първия месец на контролни мерки от институциите месечните вноски по ДДС на рисковите вносители се увеличиха с близо 600 000 лв. Пресечени бяха схеми за фиктивно фактуриране на внесени в страната стоки от Китай и Турция, които на практика се продават без документи в България. В сътрудничество с правоохранителните органи вече се водят досъдебни производства за търсене на наказателна отговорност

 

Политика по Фискален контрол

 

Един от успехите на НАП са резултатите на звено Фискален контрол, което има за цел предотвратяване на данъчни измами при превоз на стоки с висок фискален риск на територията на България. Стратегията за контрол на рискови стоки на екипа на Агенцията отчита резултати, които са прецедент в работата им. Звено Фискален контрол, създадено преди 2 г. успява да реализира през 2016 г. фискален контрол на над 1 млрд. кг. стоки. През годината са направени над 320 000 проверки от звеното за фискален контрол на движението на рискови стоки (плодове и зеленчуци, мляко, месо и редица други). Това е довело до ръст на обявения внос от страните от ЕС с над 1,2 млрд. лв. от създаването на звеното за фискален контрол (по-малко от 2 години).

 

Позициониране на НАП в обществото

 

Национална агенция за приходите е институцията, получила най-високо доверие от гражданите сред всички публични институции в България, пише в отчета на НАП. Социологичекото проучване на Българска стопанска камара отчита, че НАП е институцията с най-голямо доверие на гражданите. 51% от анкетираните са отговорили положително на въпроса как оценяват дейността на институциите в България и са дали доверието си на данъчната администрация. За справка, следващите институции в класацията са с 20% по-ниски резултати.