Европа все още кара коли с двигатели с вътрешно горене. Електромобилите и хибридните модели продължават да са екзотика. Тъй като колите се смятат за една от най-сериозните причини за замърсяването на въздуха, ЕС иска да се вземат строги мерки и да се намалят драстично двигателите, изхвърлящи СО2, като вместо тях потребителите започнат да предпочитат коли с електромотори или пък задвижвани от водород и слънчеви батерии. До колко е реалистично това тяхно намерение и ще прогони ли то автомобилната индустрия от Европа?
След дълги дебати Европейският парламент реши да постави границата на исканията си по-високо дори и от тези на Еврокомисията. По идея на Еврокомисията до 2030 година автомобилите трябва да намалят изхвърлянето на вредни газове с 30%. Цел, с която могат да се съгласят и най-големите автомобилни производители в Германия, заради което германското правителство застана зад нея. Европарламентът обаче изненада всички, като качи това изискване до 40% намаление на вредните емисии до 2030 г. в сравнение с 2020-а.
Решението им беше прието вчера с 389 гласа “за” срещу 239 “против” и 41 “въздържал се”. “Производителите, чиито средни емисии на въглероден диоксид превишават тези цели, следва да плащат такса към общия бюджет на ЕС, която ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор”, се казва в решението на евродепутатите. Парламентът призовава Европейската комисия да разработи до 2 години нов план за изпитването на емисии в реални условия с помощта на преносимо устройство като това, въведено неотдавна за измерване на емисии. Докато това не стане приложимо, съответствието с настоящия регламент ще се измерва въз основа на данните от устройствата за измерване на разхода на гориво.
Изпитването на емисиите на CO2 в реални условия трябва да бъде готово и функциониращо до 2023 г. според евродепутатите. Освен това евродепутатите се разбраха, че до 2030 г. 35% от продаваните в Европа автомобили трябва или да не изхвърлят никакви вредни газове, или количеството да е минимално. Дали това е възможно и ще бъде ли прието от отделните членки, ще стане ясно на 9 октомври – тогава ще го обсъдят екоминистрите на 28-те държави от ЕС. Около една четвърт от вредните газове с парников ефект идват от транспортния сектор. Най-големите грешници са именно автомобилите и камионите – те замърсяват повече от самолетите.
И на всичко отгоре делът на вредните газове, изхвърляни от колите, расте. Причината за това е, че европейците купуват повече коли, карат на по-дълги разстояния и предпочитат все по-мощни мотори. Политиците в момента дискутират дали да не се въведат квоти за автомобилите, така че в крайна сметка СО2 да намалее. Тоест на фирмите, които произвеждат по-мощни коли, да се даде по-голяма квота, а на производителите на малки автомобили – по-малка. В момента нормите, които важат, са 95 грама на километър.
Средно обаче автомобилите все още изхвърлят над тази норма – 118,5 г на километър. Тази норма ще важи до 2021-а, след това ще влязат новите, гласувани от Европарламента, ако и членките ги приемат. Според ЕП строгите изисквания ще принудят автомобилните производители да произвеждат и продават повече коли с електродвигатели Автомобилното лоби е притеснено от тези изисквания и не смята, че те може да бъдат изпълнени. Това ще доведе до масова емиграция на автопроизводителите от Европа и в бъдеще заводите им най-вероятно ще отидат в Китай, смятат специалисти. Зелените също не са доволни от решението - за тях то е половинчато и няма да изпълни целите за намаляване на СО2. За него е нужно орязване на вредните емисии с цели 60%.
“Няма как предписанията да бъдат изпълнени, защото това би означавало да се преобрази цялата индустрия в рекордно кратко време – напълно невъзможна мисия”, заявиха от Европейския съюз на автомобилните производители (ACEA). Те предупредиха и че това би довело до загуба на стотици хиляди работни места. В решението си евродепутатите признават, че социално приемливият и справедлив преход към автомобили с нулеви емисии изисква промени в цялата верига на производство, което ще доведе и до социални проблеми. “Ето защо ЕС следва да насърчава повишаване на квалификацията и пренасочване на работниците в сектора, особено в региони и местности, които са неблагоприятно засегнати от прехода.
Евродепутатите също призовават за подкрепата за европейските производители на акумулаторни батерии”, се казва в решението им. Парадоксално, но до голяма степен за този проблем има и друга кампания в Европа – тази срещу дизеловите автомобили. След като се оказа, че европейски градове обмислят и дори въвеждат забрана за карането на дизелови автомобили заради изхвърлянето на азотен оксид, потребителите рязко са се пренасочили само към бензинови двигатели, с което пък се е повишило неимоверно и изхвърлянето на СО2.
Ето мнението на българския евродепутат Андрей Ковачев (ЕНП), изразено пред Европарламента: “За да не изостанем от глобалната конкуренция, ние трябва да създадем условия европейската автомобилна индустрия да остане лидер в иновациите и да инвестира в екологично чисти автомобили. Приемането на реалистични цели за намаляване на емисиите означава намаление на разходите за горива на крайните потребители и по-чист въздух в градските райони. Важно е да гарантираме, че мобилността ще остане достъпна и новите правила няма да натоварят домакинствата с по-високи разходи. Необходими са инвестиции и фискални стимули, за да бъдат насърчени пазарът и потребителите в избора на автомобили с ниски или нулеви емисии.”
Собствениците на стари дизелови автомобили в германските градове, където поради замърсен въздух предстои да се въведе забрана за използването им, ще могат да избегнат проблема, като получат финансов стимул за закупуване на нов модел кола или пък производителят им сложи пречистващи филтри за своя сметка. За това се договориха управляващите коалиционни партии във вторник във връзка с ограничаването на вредните емисии на парникови газове, отделяни от транспортния сектор. След продължители разговори канцлерката Ангела Меркел и лидерите на нейните коалиционни партньори обявиха, че са се договорили за метода, по който да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете, избягвайки непопулярни ограничения за шофьорите.
Германските автомобилни производители са се съгласили да предложат програма за смяна на превозното средство с атрактивни стимули или отстъпки на притежателите на дизелови коли, които отговарят само на старите европейски стандарти за емисии (Euro 4 и Euro 5). Коалиционните партии заявиха, че незабавното въвеждане на подобни стимули при търговията с автомобили с дизелови двигатели може да гарантира, че всички засегнати шофьори на превозни средства от стандарти Euro 4 и Euro 5 могат да получат друг, по-нов автомобил, преди да бъдат въведени новите забрани. Няма изричен ангажимент за преоборудване на хардуера от страна на автомобилните производители. Вместо това федералното правителство приема, че “производителите ще поемат разходите за това, включително монтажа”.
Производителите на автомобили не биха могли по закон да бъдат задължени да извършат техническо преобразуване на по-стари дизелови автомобили, заяви Шойер. Но тук пред тях има възможност да си възвърнат загубеното доверие вследствие на дизеловата криза. “Очакваме отрасълът да поеме разходите”, подчерта министърката на околната среда Свеня Шулце, цитирана от DPA.