"Вие третата власт ли бяхте?", пита един таксиметров шофьор, оставяйки ме пред редакцията. "Водят ни четвъртата", поправям го аз. "Ние пък сме петата. Блокираме София", усмихва се той и задава последен въпрос: "А кои бяха първите три?"

Седем минути по-късно думите му за властта, която имат хората с подвижна техника, за пореден път се потвърждават на практика. Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) съобщиха, че ще блокират граничните пунктове по българо-гръцката граница от 29 април в 10 часа до 2 май, като ще се пускат само болни хора и живи животни. Причината не е недоволство от някакъв законопроект, или протест за някакви права: те просто трябва да си върнат на гръцките фермери за техните продължителни блокади на границата от началото на тази година. Логиката е, че понеже за поредна година българските превозвачи търпяха финансови загуби от действията на гръцките фермери, сега е ред и на гръцкия бизнес да пострада. "Показваме, че сме сериозни. Ще си изкараме и ние барбекютата, да видят гърците, които десет години ги чакаме да станат коректни", коментира пред Mediapool Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Из форумите някои читатели проявиха разбиране към намеренията на българските превозвачи. Други, разбира се, се вбесиха от факта, че отново ще им пречат на почивката.

Отвъд частния интерес, има нещо важно, което остава недоизказано. Никой, нито гръцки фермер, нито български шофьор, има правото да затваря държавна граница когато сметне за добре, потъпквайки правото на свободно придвижване на всички останали граждани на Европейския съюз. Цената ще се плати от български туристи и гръцки хотелиери, нямащи нищо общо с гръцките фермери. Те впрочем, платиха цената и при предишните протести. Ще го направят и при следващите.

Това е акт на отмъщение, който трудно може да бъде изведен до каквато и да е икономическа или социална логика. Трудно може да бъде доказано, че ако пострада гръцки хотелиер, след време това ще доведе до промяна на поведението на гръцки фермер. С подобна инициатива, българските превозвачи поставят знак за равенство между себе си и гръцките фермери в нарушаването на регламентите на Европейския съюз.

На този фон, посланието на Йордан Арабаджиев от съюза на превозвачите към българите "нека почиват в България", е отвъд границата на цинизма. Нито Арабаджиев, нито Столарски (притежаващ автобусна фирма и хотел във Велинград) могат да си позволяват да командват хората къде да карат почивките си, или да решават за колко време ще преминават границата.

Не на последно място, намерението на превозвачите за контра-блокада по Великден беше съобщено в края на февруари по време на пресконференция в Mинистерството на транспорта. Тогава те съобщиха още нещо – че освен по Великден, ще блокират граничните пунктове и от 15 юли до 20 август. Т.е. ако блокадата на тези празници се състои, българските граждани нямат никаква гаранция, че това няма да се повтори и в разгара на лятото, като засегнатите туристи ще бъдат дори повече.

Още по-важно е, че съобщението беше направено в присъствието на транспортния министър Ивайло Московски и министъра на външните работи Даниел Митов, които заявиха, че подкрепят намеренията на превозвачите, демонстрирайки съпричастност (и безсилие). Така българската държава, която не реагира по темата, се приравнява към гръцката в нейната безпомощност или нежелание да приложи закона, предвиден за подобни ситуации.

Редно е да припомним, че тази година българското Народно събрание прие единодушно декларация срещу блокирането на границата и призова Европейската комисия, в ролята си на пазител на европейските договори, да вземе незабавно отношение по случая, включително и да започне наказателна процедура срещу правителството на Гърция.

Вместо да си играят на блокади и контраблокади, превозвачите и членовете на българската изпълнителна власт трябва да настояват за промяна на европейските механизми и налагането на сериозни и реални санкции на този, който реши да постига собствените цели, ограничавайки избора и правата на останалите граждани. Струпването на трактори, камиони или автобуси по границите не е такъв механизъм и не може да бъде.

Отговорност на държавите е да осигурят свободното движение на хора, стоки, капитали и услуги, съгласно Договора за ЕС, а не да го възпрепятстват. Анализите на експертите по европейско право ясно гласяха, че договорът за функциониране на Европейския съюз съдържа разпоредби, в които изчерпателно са изброени случаите, при които държавите членки могат да ограничат достъпа на граждани на други държави-членки до своите пазари и територия и те са по съображения за поддържане на обществения ред, защита на националната сигурност и общественото здраве.

Всичко останало е произвол. Дали е гръцки или български, няма значение.

Източник: http://www.capital.bg/, Калина Горанова