Бойко Борисов, министър-председател на Република България даде тази сутрин интервю за предаването „Здравей, България“ на Нова телевизия. БЛИЦ отрази веднага основните акценти. Агенция "Фокус" публикува пълния текст от интервюто. Водеща: Премиерът Бойко Борисов и наш гост, добре дошли.

Бойко Борисов: Добре заварили.

Водещ: Отдавна не сте идвали, надявам се, че се чувствате добре, защото имаме много, много въпроси.
Бойко Борисов: Давайте.

Водещ: Ще се опитаме да обхванем по-голямата част поне теми. Първо за порциите, вие ли вече разпределяте порциите? След като видяхме, че обществените поръчки на знакови лица бяха спрени. Имаше и много аплодисменти за това, че има грижа за нашите пари, имаше и реплики: то който ги спира, значи ги е и пуснал.

Бойко Борисов: Над 20 хиляди обществени поръчки има миналата година в България. Знаете, след като минахме на пазарна икономика, вече не са държавни предприятията, не са държавни фирмите и така работи цяла Европа. Минават обществени поръчки и бизнесът участва в тях – малкият, средният и големият. Защо сега? Защото тогава излизат наяве и стигат до мене. Когато минат през обсъждания, когато влязат или ги коментира пресата, ако щете.

Водещ: Тази реплика за огледалото ли ви накара да действате по отношение на поръчките?

Бойко Борисов: Нека да кажем, че това беше капката, която ми даде ясен знак, че отстрани нещата не изглеждат така, както аз си мисля. И понеже аз съм човек, който като ми се посочи даден проблем, мога да го реша, не съм инатлив, за да обяснявам, че всичко е законно и точно, защото то е така направено и аз го обясних многократно. И не случайно, когато се коментират обществените поръчки едни от нашите опоненти примерно не коментират отбраната, не коментират здравеопазването или други теми, където има също спрени поръчки, а се фиксират примерно в едно място, където да акцентират.

Водеща: Където са концентрирани обаче сериозни суми.

Бойко Борисов: Те навсякъде са сериозни суми, те навсякъде са сериозни суми, но просто за да не губим време. Спрях ги тогава, когато те трябваше да отидат вече в КЗК, когато трябваше да се плащат авансите и когато ги разгледах изоснови.

Водеща: Ако има съмнения, те предполагам са съмнения за корупция или някакви нарушения. Ще бъдат ли наказани държавните служители, които са сложили подписите си и са пуснали тези обществени поръчки?

Бойко Борисов: Разбира се.

Водещ: Защото за какво се съмнявате в случая? За какво е съмнението, за какво бяха спрени всъщност тези обществени поръчки?

Бойко Борисов: В момента инспекторатите са там, проверяват. Дори една от агенциите може би ще бъде закрита. Защото, явно е, че щом е интересно, още веднъж ще обясня. Достатъчно е в един конкурс да зададеш 140 километра пределна скорост и с това да оскъпиш с 200 милиона проекта.

Водещ: Нарочно, за да отиде при определен…

Бойко Борисов: То е законно. Защото максималната скорост по магистрали е 140 километра. Като ги сложиш 140 километра, радиусът на завоя става 5 километра, разстоянието между мантинелите е около 3 декара…

Водещ: По-дълги стават.

Бойко Борисов: Не само. Виражите са по-обли, трябва да има тунели, трябва да има мостове повече.

Водещ: А смятате ли, че това се е случвало без благословия от по-високо, а на ниво държавни служители на агенцията, която сега сте щели да я закриете?

Бойко Борисов: Знам, че от най-високо не е със сигурност. Иначе няма да я справк.

Водещ: Не е от началника?

Бойко Борисов: Да, не е от началника. Защото ще изляза и ще обясня всичко е законно. И то е така, никой не може да го обори. Сигурно и тези, които са го пуснали, ще излязат и по този начин ще отговарят. Но крайният ефект щеше да бъде този. Сега съм убеден, че поне 150-200 милиона ще се спестят от само тази отсечка.

Водещ: За да приключим горе-долу с тази тема, бих искал да цитирам Симеон Дянков, който в нашето студио каза, че е налице според него картел и пайът се разпределя между пет-шест основни играчи в държавата, всички ги знаят кои са, това си е било винаги и толкова. Има картел при строителните поръчки, където има най-големи суми. Това смята той.

Бойко Борисов: За съжаление България е малка държава. За да се построи една подобна отсечка или в големите проекти, не са много фирмите, които разполагат със съответната техника. За да строиш магистрала, за да строиш мостове, за да строиш тунели, трябва действително да си много мощен с много техника, с много финанси, с много възможност да го направиш, с много работници, ако щете. Ако върнем времето, когато още Плевнелиев беше министър, тогава имахме проблем, че българските компании нямаха CV, нямаха атестация да строят. Защото просто в България не бяха строени магистрали, не бяха строени тунели от сигурно социалистическо време. Сега вече, когато се построи сигурно близо над 300 километра подобен път, останаха 5-6 компании, може 10 да са…

Водещ: Няма лошо, въпросът е да не се разбират помежду си.

Бойко Борисов: Така. Точно. Искам да ви обясня. Който и експерт да викнете, ще ви каже, че в началото българските компании играеха дори под цената, те играеха на загуба. Под себестойност. И затова българските магистрали са може би най-евтините в света.

Водеща: С каква цел се прави това?

Бойко Борисов: Просто за да натрупат бонус от точки след това да могат да кандидатстват. Вече когато сте правили 20-60 километра магистрала, в CV-то на фирмата излиза, че си правил толкова магистрала. В смисъл, ако си водил предаване в национална телевизия, може да кандидатстваш и в друга. Ако не си, много по-трудно стават. И те тогава работеха на загуба. Впоследствие разбраха, че правиха си дъмпинг на все по-ниски цени и накрая според мен се събраха и се разбраха, че би могло да не губят пари, а да изкарват пари. И започнаха да се разбират. Именно заради това се наложи да ги, това нито може да се докаже, нито може да се види, нито може да бъде разследвано.

Водеща: Защо да не може? Има нарочна комисия, която това работи.

Бойко Борисов: Именно, но какво вие бихте се разбрали примерно с колегите от БТВ? Да имате по едно време реклами, продължителността и силата на звука на рекламите да са едни и същи по двете телевизии. Сиреч да не е неизгодно и за двете телевизии и вие го правите. Това е в техния интерес и те се събират някъде и се разбират. Затова тук е политическата воля и когато някой казва, ама защо ги спря той. Защото като има такива съмнения, вместо да седна и да обяснявам на хората а, бе,видите ли как стоят нещата реално, по-добре да се спрат и да се почна отначало.

Водещ: Ако институциите в държавата и върховенството на закона работят, това ще става, без да е необходимо министър-председателят да го прави. То това е големият въпрос.

Бойко Борисов: Ами факт е, че КЗК, нещо, което никой не е очаквал да направи сега, обяви картел в горивата.

Водещ: Защо никой не е очаквал?

Бойко Борисов: Ами защото са били плахи през годините.

Водещ: Защото?

Бойко Борисов: Защото не усещат политическа воля.

Водещ: Защото?

Бойко Борисов: Ами защото не е имало такава.

Водещ: Защо е нямало?

Бойко Борисов: Не мога да кажа. Знам, че сега я има и знам, че сега всички се стараят и работят много добре.

Водещ: Контрабандата. Искам да ви попитам защо когато на тази среща в Лондон ви беше зададен въпрос за Делян Пеевски, вие започнахте да говорите за контрабанда? Това не го уточнихте.

Бойко Борисов: Не, не е било свързано със, то първо в тази среща в Лондон, понеже имаше доста нагласени неща и вие се спирате на един от въпросите. Най-много се говори защо съм спрял "Южен поток" и защо съм ощетил руската страна. Най-много това се говори, но тук никой не го коментира. Имаше в тази буря от гласове различни въпроси, аз се опитвах да отговоря на някои от тях. 

/Следва/