Само преди няколко дни лидерът на ПК „Екогласност” и бивш народен представител от „Коалиция за България”в 42-рото Народно събрание, инж. Емил Георгиев седна на още по-горещ стол – този на рано отишлия си шеф на Федерацията на потребителите в България, Павел Кърлев.
Инж. Георгиев е роден в село Куртово, Видинско, завършил е Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив. Специализирал е по изпитванията и сертификацията в Австрия и Великобритания, както и по защитата на правата на потребителите - във Великобритания. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Владее говоримо румънски и английски език.
Работил е като инженер-технолог в тютюневите комбинати във Видин и Хасково и в системата на стандартизацията и сертификацията на продукцията като ръководител на Националния изпитателен център по тютюн и цигари и като директор на Центъра по метрология и стандартизация в Хасково. Освен това Емил Георгиев е бил 4 мандата общински съветник в Хасково и един мандат председател на общинския съвет. Той е сред основателите на партия Политически клуб „Екогласност“. Избран е за председател на партията през 2006 г. Беше член, а отскоро е изпълнителен секретар на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България. Това е първото му интервю от този пост.
- Г-н Георгиев, вие сте еколог не само по служба, но и по призвание. Май с новото назначение попаднахте точно на мястото си? Как смятате да информирате и консултирате обществеността по проблемите на потребителската защита?
- Държа да припомня, че Федерацията на потребителите е първата и автентична потребителска организация в страната, която в продължение на 25 години последователно и всеотдайно защитава правата на българските потребители. Няма друга неправителствена организация с по-голяма организирана членска маса от нас, която към настоящия момент наброява повече от 11 хиляди членове. Тази цифра не е суха статистика, а мерило за спечелено доверие, принос за което имат всички представители на федерацията, в лицето на председателя проф., д-р к.м.н., чл.-кор. на БАН Йовчо Топалов, един изключително достоен и почтен човек. Какъвто, между впрочем, беше и досегашният изпълнителен секретар Павел Кърлев, който за съжаление напусна този свят...Централният ни офис, който се намира непосредствено до т.нар. Женски пазар, всеки ден се посещава от хора, които търсят професионална консултация. И в това отношение българите не сме пълноправни членове на ЕС.
- Възможно ли е да се ангажирате с правото на достъп от страна на потребителите до съдебни и извънсъдебни процедури при потребителските спорове?
- Нещо повече, аз дори ви уверявам, че вече имаме точните процедури за осъществяване на ефективна защита на потребителите. От доста години Федерацията на потребителите е единствената потребителска организация, която води битки с всички онези, които злоупотребяват с правата на българите. Продължава тежката ни битка с топлофикационните дружества, особено с „Топлофикация” – София. За никого не е тайна, че в този сектор на българската икономика от години се извършват грандиозни и
нагли закононарушения, граничещи с престъпления
Тягостната съдебна сага с небезизвестния „Вальо Топлото” е най-малката брънка от един престъпен механизъм, в който в конкретния случай злоупотребите са много малки. Казвам това, сравнявайки го с действително ограбените милиони от софийските потребители. Въпреки многобройните сигнали и потребителски жалби, от „Топлофикация” – София, се държат като фараони и мълчат като глухари в любовен период – нито приемат, нито предават. Затова ние се намесихме и правим всичко възможно да озаптим това дружество, което с години се е впило като кърлеж в софийските потребители. И не само това – служителите от „Топлофикация” облагодетелстват не само себе си, а и разни приближени адвокати и съдебни изпълнители за сметка на потребителите. Разбира се, перифразирайки известната фраза „За бога, братя не купувайте!”, не бих могъл да кажа „За бога, потребители ,не плащайте за отопление!”, но се обръщам към потребителите да се информират повече и да защитават правата си. В тази връзка на всеки българин трябва да е известно, че съгласно Тълкувателно решение № 3 от 2011 г. на Върховния касационен съд, вземанията на топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества, както и доставчиците на комунални услуги, са периодични плащания по смисъла на чл.111, б. „в” от Закона за задълженията и договорите и за тях се прилага 3-годишна давност. Що се отнася до Комисията за защита на потребителите съм длъжен да кажа, че там като цяло работят изключително компетентни и отговорни специалисти и е редно да им се доверяваме.
- А гарантирате ли подкрепа на потребители, които търсят обезщетение за увреждане на здравето от дефектни стоки и храни?
- Да, разбира се. Ще търся още по-близко сътрудничество с държавните органи, които носят институционална отговорност в съответствие с изискванията на Европейската комисия. За мен тези права трябва да се издигнат в ранг на патриотизъм. В тази връзка разчитаме и на подкрепа от медиите – да се дава гласност на установените от нас нарушения и посегателства срещу потребителските права. Смятам, че съм доказал, че съм човек, който не страда от предубеждения и не се страхува от предизвикателствата.
„Експертите от Федерацията на потребителите са завели повече от 1000 съдебни дела срещу дружество „Топлофикация” и едва около 30 от тях са изцяло в негова полза. Към 80 съдебни дела са изцяло в полза на потребителите, а при останалите над 850 дела е намалена дължимата от потребителите сума за отопление, което ще рече, че тези хора наистина са били пладнешки ограбени”.
Едно интервю на Тодорка НИКОЛОВА
Емил Георгиев често дава повод за скандали, но винаги отстоява личната си позиция. На подсъдимата скамейка преди две години го изправи самият Иво Прокопиев с иск за над 860 хиляди лева за нанесена обида. Емил Георгиев го бил нарекъл „олигарх” и това се отразило зле на здравето му. Приблизително по същото време Емил Георгиев даде интервю за вестника ни и публично нарече Плевнелиев „опасността, наречена президент”. Преди десетина дни от „Екогласност” пък поискаха оставката на президента, като го нарекоха „недоразумение”. Емил Георгиев не се отказва да бъде скандален в оценките си, но в полза на гражданите.
Инж. Георгиев е роден в село Куртово, Видинско, завършил е Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив. Специализирал е по изпитванията и сертификацията в Австрия и Великобритания, както и по защитата на правата на потребителите - във Великобритания. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Владее говоримо румънски и английски език.
Работил е като инженер-технолог в тютюневите комбинати във Видин и Хасково и в системата на стандартизацията и сертификацията на продукцията като ръководител на Националния изпитателен център по тютюн и цигари и като директор на Центъра по метрология и стандартизация в Хасково. Освен това Емил Георгиев е бил 4 мандата общински съветник в Хасково и един мандат председател на общинския съвет. Той е сред основателите на партия Политически клуб „Екогласност“. Избран е за председател на партията през 2006 г. Беше член, а отскоро е изпълнителен секретар на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България. Това е първото му интервю от този пост.
- Г-н Георгиев, вие сте еколог не само по служба, но и по призвание. Май с новото назначение попаднахте точно на мястото си? Как смятате да информирате и консултирате обществеността по проблемите на потребителската защита?
- Държа да припомня, че Федерацията на потребителите е първата и автентична потребителска организация в страната, която в продължение на 25 години последователно и всеотдайно защитава правата на българските потребители. Няма друга неправителствена организация с по-голяма организирана членска маса от нас, която към настоящия момент наброява повече от 11 хиляди членове. Тази цифра не е суха статистика, а мерило за спечелено доверие, принос за което имат всички представители на федерацията, в лицето на председателя проф., д-р к.м.н., чл.-кор. на БАН Йовчо Топалов, един изключително достоен и почтен човек. Какъвто, между впрочем, беше и досегашният изпълнителен секретар Павел Кърлев, който за съжаление напусна този свят...Централният ни офис, който се намира непосредствено до т.нар. Женски пазар, всеки ден се посещава от хора, които търсят професионална консултация. И в това отношение българите не сме пълноправни членове на ЕС.
- Възможно ли е да се ангажирате с правото на достъп от страна на потребителите до съдебни и извънсъдебни процедури при потребителските спорове?
- Нещо повече, аз дори ви уверявам, че вече имаме точните процедури за осъществяване на ефективна защита на потребителите. От доста години Федерацията на потребителите е единствената потребителска организация, която води битки с всички онези, които злоупотребяват с правата на българите. Продължава тежката ни битка с топлофикационните дружества, особено с „Топлофикация” – София. За никого не е тайна, че в този сектор на българската икономика от години се извършват грандиозни и
нагли закононарушения, граничещи с престъпления
Тягостната съдебна сага с небезизвестния „Вальо Топлото” е най-малката брънка от един престъпен механизъм, в който в конкретния случай злоупотребите са много малки. Казвам това, сравнявайки го с действително ограбените милиони от софийските потребители. Въпреки многобройните сигнали и потребителски жалби, от „Топлофикация” – София, се държат като фараони и мълчат като глухари в любовен период – нито приемат, нито предават. Затова ние се намесихме и правим всичко възможно да озаптим това дружество, което с години се е впило като кърлеж в софийските потребители. И не само това – служителите от „Топлофикация” облагодетелстват не само себе си, а и разни приближени адвокати и съдебни изпълнители за сметка на потребителите. Разбира се, перифразирайки известната фраза „За бога, братя не купувайте!”, не бих могъл да кажа „За бога, потребители ,не плащайте за отопление!”, но се обръщам към потребителите да се информират повече и да защитават правата си. В тази връзка на всеки българин трябва да е известно, че съгласно Тълкувателно решение № 3 от 2011 г. на Върховния касационен съд, вземанията на топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества, както и доставчиците на комунални услуги, са периодични плащания по смисъла на чл.111, б. „в” от Закона за задълженията и договорите и за тях се прилага 3-годишна давност. Що се отнася до Комисията за защита на потребителите съм длъжен да кажа, че там като цяло работят изключително компетентни и отговорни специалисти и е редно да им се доверяваме.
- А гарантирате ли подкрепа на потребители, които търсят обезщетение за увреждане на здравето от дефектни стоки и храни?
- Да, разбира се. Ще търся още по-близко сътрудничество с държавните органи, които носят институционална отговорност в съответствие с изискванията на Европейската комисия. За мен тези права трябва да се издигнат в ранг на патриотизъм. В тази връзка разчитаме и на подкрепа от медиите – да се дава гласност на установените от нас нарушения и посегателства срещу потребителските права. Смятам, че съм доказал, че съм човек, който не страда от предубеждения и не се страхува от предизвикателствата.
„Експертите от Федерацията на потребителите са завели повече от 1000 съдебни дела срещу дружество „Топлофикация” и едва около 30 от тях са изцяло в негова полза. Към 80 съдебни дела са изцяло в полза на потребителите, а при останалите над 850 дела е намалена дължимата от потребителите сума за отопление, което ще рече, че тези хора наистина са били пладнешки ограбени”.
Едно интервю на Тодорка НИКОЛОВА
Емил Георгиев често дава повод за скандали, но винаги отстоява личната си позиция. На подсъдимата скамейка преди две години го изправи самият Иво Прокопиев с иск за над 860 хиляди лева за нанесена обида. Емил Георгиев го бил нарекъл „олигарх” и това се отразило зле на здравето му. Приблизително по същото време Емил Георгиев даде интервю за вестника ни и публично нарече Плевнелиев „опасността, наречена президент”. Преди десетина дни от „Екогласност” пък поискаха оставката на президента, като го нарекоха „недоразумение”. Емил Георгиев не се отказва да бъде скандален в оценките си, но в полза на гражданите.