Незаключена входна стрелка е вероятна причина за катастрофата на гара Хитрино, която отне живота на 7 души и наранявания на други 26. Такъв извод се съдържа в доклад на агенти на ДАНС, работили на местопроизшествието, който е депозиран в секретното деловодство на Шуменския окръжен съд. За самата хипотеза на ДАНС съобщи русенският адвокат на главния машинист Димитър Михнев. В екипа, защитаващ машинистите Михнев и Лъчезар Петков, са още шуменските адвокати Валентин Димитров и Ивайо Йорданов, съобщава сайт.
Окръжната прокуратура днес внесе в съда искане за налагане и на двамата машинисти на постоянни мерки за неотклонение задържане под стража. Първи в съда в 3 следобед влезе Михнев, който на 10 декември е бил главен машинист на влак 90 670. Прокурорът Маргарита Георгиева поиска арест за Михнев заради изключителната обществена опасност на престъплението.
От изложението на прокурора стана ясно, че на 10 декември влак 90 670 е бил композиран от „Нефтохим Трейн“ с две машини – 86 003 и 87 009 и 26 вагона. Тръгнал от Бургас с 13 минути закъснение, като се е движел изключително неравномерно, на моменти закъснението достигало до половин час, а в крайна сметка влакът на „Булмаркет“ дошъл в Хитрино с 25 минути по-рано.
Вместо в 6.02, както било по разписание, влакът навлязъл в гарата в 5.38. От черните кутии на машините разследващите разчели, че на първата стрелка влакът бил със скорост 80 километра в час, а на стрелка номер 5 влязъл със 78 км.
Автоматичната спирачка се задействала едва 17 метра преди първата стрелка и не било предприето екстремно задържане.
Задълженията на машиниста е да работи с уредите и спирачката, а на помощник-машиниста, в случая Лъчезар Петков, да следи и повтаря сигналите подавани от светофорите и дежурните в гарата.
Затова и върху Михнев е падала главната отговорност. При навлизане в гарата светофорът е показвал, че влакът ще бъде приет на трети отклонителен коловоз със спиране, а долната светлина е ограничавала скоростта до 40 километра в час.
В много предишни случаи 90 670 минавал транзитно през гарата без да спира, движейки се направо по втори коловоз. В този случай обаче, според обвинението, локомотивният състав е бил запознат с телеграма за промяна, която предвиждала спиране и изчакване на Хитрино за разминаване с влак откъм Самуил.
Дори в този случай обаче максимално допустимата скорост за гара Хитрино била 60 километра в час. Високата скорост е била забелязана от очевидци, които са разпитани.
Сред тях бил и стрелочникът Шакир, който по вътрешната комуникация УКС, след като видял скоростта, предал до гарата: „Тоя май няма да го бъде…“
За висока скорост казал пред разследващите и кадровият военен Цанко Атанасов, който на път за Каменяк закъсал на шосето успоредно на линиите с колата си за бензин и станал свидетел на скоростта, с която влакът влязъл в гарата.
Прокуратурата посочи и още един аргумент в искането си за постоянен арест на Михнев, който сочел, че има опасност да се укрие. Само три дни след катастрофата машинистът продал свой имот в Габровско. Съдът се съгласи с тези аргументи и остави Димитър Михнев под стража. По ирония на съдбата в петък железничарят ще посрещне зад решетки 41-годишния си рожден ден.
Със сходни аргументи държавното обвинение поиска арест и за помощник-машиниста Лъчезар Петков. Съдът обаче отхвърли искането и остави Петков на свобода с аргумента, че в ролята си на помощник-машинист той не е могъл да влияе върху скоростта на влаковата композиция.